A második világháború akkor és most

Egyesülnek a Tigrisek

2016. november 26.

Öt legenda egymás mellett

 

A német Tigris harckocsi a második világháború egyik ikonikus és máig legendás harcjárműve. 1942-es hadrendbe állításától kezdődően szinte azonnal félelmetes hírnévre tett szert. Már csak a nevének az említése is rettegéssel töltötte el az ellenség katonáit, különösen a harckocsizókat akiknek meg kellett vele küzdeniük.

10402.jpgHárman egymás mellett a legendás Tigris családból a most készülő egyedülálló kiállítás látványtervén

Életre hívását az a sokk indokolta, ami a német haderőt érte akkor, amikor 1941-ben találkoztak a saját harckocsijaiknál jóval nagyobb tűzerővel és páncélvédettséggel rendelkező szovjet T-34 és KV-1 nehéz harckocsikkal. A német tervezők rohamtempóban alkották meg azt a német harckocsit, ami nem csak képes felvenni velük a versenyt, de föléjük is tud kerekedni. Ez lett a Tigris család első tagja, a Panzerkampfwagen VI Ausf. E "Tiger", amiből összesen 1.347 db készült.

otto_carius_tiger_217_1.jpgTigris harckocsi, tornyában a legendás Otto Cariussal

A Tigris család hamarosan tovább bővült. Először a Ferdinand páncélvadászokkal, amik a Ferdinand Porsche féle - a kifejlesztésre kiírt tenderen nem nyertes - Tigris alvázakra épített önjáró páncéltörő ágyúk voltak. Majd ezek továbbfejlesztett változatai lettek az Elefant páncélvadászok. Ezekből összesen 91 db készült.

ferdinand.jpgElefant páncélvadász 1943-ban

A hadrendbe került Tigris változat alvázát felhasználva alkották meg a németek a Sturmtiger (Rohamtigris) nevű önjáró nehéz rohamlöveget, amiből összesen 19 db készült.

sturmtiger.jpgAmerikai katonák egy elhagyott Sturmtigert vizsgálnak a háború végén

A Tigris másik ágon kifejlesztett testvére a Panzerkampfwagen VI Ausf. B "Tiger II", népszerű nevén a Királytigris. Ebből két eltérő torony kialakítású változat létezett, a "Henschel tornyos" és a "Porsche tornyos". Ezekből összesen 492 db készült.

kiralytigris_budapest.jpgNémet Királytigris a Budai Várban 1944. októberében

A Királytigris alvázára épült az egyik legnagyobb páncélvadász ami aktív szolgálatba került a második világháborúban, a 128 mm-es páncéltörő ágyúval felszerelt Jagdtiger. Ebből a futóműrendszer alapján létezett "Henschel-féle" és a "Porsche-féle" változat. Ezekből összesen 88 db készült.

jagdtiger_002_1.jpgJagdtiger vadászpáncélos "Henschel-féle" futóműrendszerrel

A Tigris család összesen legyártott kevéssel több mint kétezer példányából csak alig néhány darab maradt meg napjainkig. Ezek azóta az őket birtokló múzeumok egyik legféltettebb és legértékesebb kincsei. A brit bovingtoni harckocsi múzeum a Wargaming cég támogatásával egy eddig a világon egyedülálló kiállítás összeállításába fogott. Egy teljesen új, erre a célra kialakított kiállítóteremben szeretnének összegyűjteni minél többet a még létező különböző Tigris változatok közül és együtt bemutatni őket.

v0_webgridportrait.jpgA kiállítás tervezett elrendezése: "Porsche-féle" Tiger II, Jagdtiger, "Henschel-féle" Tiger II, Elefant és a 131 toronyszámú Tiger

A csoportban biztos benne lesz a múzeum saját - a világon az utolsó még működőképes - Tigris harckocsija, valamint egy "Henschel tornyos" és egy "Porsche tornyos" Királytigris harckocsija, és egy "Porsche-féle" Jagdtiger páncélvadásza. Az Amerikai Hadsereg Fegyverzeti Kiképző és Megőrző Központjától (US Army Ordnance Training and Heritage Center) pedig kölcsön fognak kapni egy Elefant páncélvadászt és tárgyalások folynak a Sturmtiger kölcsönadásáról is.
A kiállítás megnyitását 2017. áprilisára tervezik és már folynak is az előkészületek, többek között a harckocsik átszállítása új kiállítási helyükre.

 
A "Porsche tornyos" Királytigris átszállítása az új helyére a bovingtoni múzeumban

 
A "Porsche-féle" Jagdtiger átszállítása az új helyére a bovingtoni múzeumban

Aki majd teheti, mindenképp látogassa meg ezt a kiállítást, mert ez egy ritka különleges együttállás lesz, amit talán csak egyszer láthat az ember az életében!

A The Tank Museum hivatalos oldala a hírekkel kapcsolatban: http://tankmuseum.org/year-news/bovnews53673

A bejegyzés trackback címe:

http://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr6811989268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sóskatáska 2016.12.07. 21:02:13

Egy Sturmtiger ki van állitva a Sinnsheim-i technikai gyüjteményben.

KovácsLajos19 2016.12.18. 20:39:24

Áprilisban ott leszek. Amúgy is megyek egy évben 2-3 alkalommal. Nincs messze. Jo kis hely.

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2016.12.19. 11:05:41

@KovácsLajos19: Mázlista! :) A Tiger Day-re mész áprilisban?

KovácsLajos19 2017.01.14. 16:49:13

@1939–1945: igen, bocs a kesoi valaszert. Megnezem az uj termet amit a Tigris kore epitettek. Meg elvileg beroffentik ami mutat erre hajlandosagot.

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2017.01.15. 20:33:30

@KovácsLajos19: Semmi gond! :) A Tiger Day-en biztos, hogy kijön a Tigris. Licitet és játékot is szoktak szervezni, hogy ki ülhet fel rá amikor a bemutatón végigmegy a bemutatópályán.

KovácsLajos19 2017.01.15. 20:56:19

@1939–1945: volt már, hogy nem jött elő az öreglány ;) Amikor tudok megyek egyébként. Jo kis muzeum mindig csinalnak vmi kisebb nagyobb valtoztatast amiert erdemes menni. Persze ha nem lenne ilyen kozel nem mennenk ennyit ;)

bp1975 2017.01.21. 21:41:28

Csak halkan megjegyeznék pár pontosítást:
A Tiger E nehézpáncélost nem "rohamtempóban" alkották meg. Már a 30-as évek végén készültek nehézpáncélos-tervek, ezeket módosították később.

Nem létezett sem Porsche, sem Henschel tornyos Királytigris.
Mindkét tornyot a Krupp gyártotta.
A Henschel által gyártott (inkább összeszerelt) Tiger B-k első ötven példányára azokat a tornyokat rakták, amelyeket eredetileg a Porsche által tervezett Tigerekhez készített a Krupp. Mivel a Porsche Tiger nem valósult meg (ezekből az alvázakból lettek Ferdinand/Elefant nehéz-páncélvadászok), a "felesleges" tornyokat felrakták a Tiger B-kre.
Mivel ezek a tornyok nem igazán voltak megfelelőek, ezért áttervezték őket, és a többi Királytigrisre már az újabb változatok kerültek.

A Sturmtiger nem rohamlöveg volt, hanem nehéz önjáró mozsár.

(érdekesség: a bovingtoni Tiger B az egyik prototípus volt, amit Kummersdorfból "einstandoltak" az angolok)

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2017.01.22. 16:19:02

@bp1975: Köszi a kiegészítéseket! :) És mit szólsz a kiállításhoz magához?

bp1975 2017.01.23. 09:08:05

Biztos látványos lesz a kiállítás, az Elefant miatt meg is nézném (A többit már volt szerencsém többször is megvizsgálgatni).