A második világháború akkor és most

1939. május 27. szombat - A USS Arizona, a zászlóshajó

2014. május 27.

A USS Arizona csatahajó továbbra is zászlóshajó marad

 

Az amerikai 1. Csatahajó Hadosztály újonnan kinevezett parancsnoka, Rear Admiral Russell Wilson (Ellentengernagy) is a nagy múltú USS Arizona csatahajót választja zászlóshajójává. Willson Rear Admiral Chester W. Nimitzet követi a parancsnoki poszton, aki az amerikai haditengerészet Navigációs Irodájának (Bureau of Navigation) vezetését veszi át.

USS_Arizona_1930s.jpg

 

A csatahajó vízrebocsátása és felépítése

 

A USS Arizona (BB-39) csatahajó a második és egyben utolsó egysége a Pennsylvania osztályú "szuper dreadnought" csatahajóknak. Nevét az Amerikai Egyesült Államokhoz 1912. február 14-én 48. államként csatlakozott Arizona államról kapta. Testvérhajója az osztálynévadó Pennsylvania csatahajó.

A hajó gerincét 1914. március 16-án fektették le. Az eseményen részt vett az akkor még haditengerészeti helyettes-államtitkár Franklin Delano Roosevelt, az Egyesült Államok későbbi 32. elnöke is. Az építést rekordidő alatt fejezték be, mindössze 15 hónap alatt. Az 1915. június 19-i vízrebocsátásán 75.000 ember vett részt, köztük Arizona állam kormányzója,George W. P. Hunt, New York város polgármestere, John Purroy Mitchel, valamint számos magas rangú katonai tisztviselő. A keresztelését Esther Ross végezte, egy nagy múltú arizonai család sarja. Szintén a helyszínen volt még 6 db, a közelmúltban hadrendbe állt csatahajó, a USS Florida, a USS Utah, a USS Wyoming, a USS Arkansas, a USS New York és a USS Texas is.

USS_Arizona_New_York_City_Crisco_1916.jpg

Felszerelését a Brooklyn Navy Yardban végezték, ami után 1916 október 17-én, John D. McDonald parancsoksága alatt állt az amerikai haditengerészet hadrendjébe.

A USS Arizona standard vízkiszorítása 29.626 tonna, míg teljes vízkiszorítása 32.429 tonna. Hossza 185,3 méter, szélessége a vízvonalnál 29,6 méter, merülése 8,9 méter. 4 db 3,7 méter átmérőjű hajócsavarját közvetlenül hajtja meg egy-egy Parsons gőzturbina, amiket 12 db Babcock & Wilcox kazán lát el gőzzel. Maximális sebessége 21,5 csomó (39,8 km/óra). A maximális 2.342 tonna gázolajjal feltöltve, 12 csomós utazósebességgel haladva a hatótávolsága 13.990 kilométer, amivel két és félszer teheti meg a New York - Portsmouth távot.

Páncélzata a "mindent vagy semmit" elv alapján készült, így csak a legfontosabb részeit, a fő lövegtornyokat, a barbetteket, a tűzvezető állást, a gépházat és a lőszerraktárakat védi jelentős páncélzat. A fő lövegtornyok frontpáncélzata 457 mm, az oldalsó páncélzatuk 229-254 mm, míg a tetőé 127 mm. Az övpáncélzat 343 mm és csak a gépházat és a lőszerraktárakat védi. A barbettek 114-457 mm páncélzatot kaptak. A tűzvezető torony 406 mm-es front és 203 mm-es tető páncélzattal rendelkezik.

A hadrendbe állításakor 12 db 45 kaliberes, 14 hüvelykes (35,56 cm) hajóágyú a fő fegyverzete 4 toronyban elhelyezve. Kiegészítő fegyverzete 22 db 5 hüvelykes lövegből, 4 db 3 hüvelykes légvédelmi lövegből és 2 db 21 hüvelykes torpedóvetőcsőből állt.

 

A hadrendbe állítás után az első világháború alatt

 

New Yorkot 1916 november 10-én hagyta el a csatahajó, hogy tengeri próbaútra induljon. December 7-én, miközben Guantanamo-öbölnél hajózott, meghibásodott az egyik turbinája, ami miatt vissza kellett térnie New Yorkba, javításra. A turbináról kiderült, hogy nem lehetséges a hajó belsejében megjavítani, így a felső fedélzeteken vágott lyukakon keresztül kellett azt kiemelni a gépházból. A turbina javítás és visszaépítése négy hónapig tartott. 

1917. április 3-án hagyta el ismét New Yorkot, három nappal azelőtt, hogy az Egyesült Államok hadat üzent a Német Birodalomnak. A hajó a 8. Csatahajó Hadosztály kötelékébe került, és a York folyón állomásozott. Kiképzőhajóként szolgált a atlanti konvojokban haladó felfegyverzett kereskedelmi hajók legénységének kiképzéséhez. Az 5 hüvelykes lövegeiből 8 db-ot le is szereltek és átadták kereskedelmi hajóknak. A lőgyakorlatokhoz a célt, általában a Chesapeake-öbölben elsüllyedt célhajó a USS San Marcos (a volt USS Texas) szolgáltatta.

USS_Arizona_1917.jpg

Csak ritkán hajózott ki az atlanti vizekre a német U-bootok jelentette fenyegetés miatt. Ha mégis megtette, azt csak más csatahajók és kísérőhajók társaságában tette. Az Egyesül Királyságba soha nem hajózott át a háború idején, mivel Angliában inkább szén állt rendelkezésre mint tüzelőanyag és nem gázolaj. Ezért csak a régebbi szén tüzelésű amerikai csatahajók hajóztak át és vettek részt a harcokban.

Az 1918. november 11-i fegyverszünet után egy héttel viszont Angliába indult, ahová 1918. november 30-án érkezett meg. Majd Franciaországba indult tovább, ahol 1918 december 13-án csatlakozott a Woodrow Wilson amerikai elnököt a párizsi béketárgyalásokra szállító hajókötelékhez. A kíséretet adó 10 csatahajó 1918 december 26-án érkezett vissza New Yorkba, ahol teljes katonai tiszteletadás fogadta őket. A sort a USS Arizona vezette, ami 19 ágyúlövéssel üdvözölte a köszöntőket. Ezután a hajók lehorgonyoztak New Yorkban és megnyitották őket a nagyközönség előtt.

 

Az első világháború után

 

New Yorkból 1919. január 22-én hajózott ki, és február 8-án érkezett a Guantanamo-öbölbe, ahol hadgyakorlaton vett részt. 1919. június 30-án ismét visszatért New Yorkba, ahol felújításon esett át. Lecserélték a tűzvezető rendszerét, 6 db 5 hüvelykes lövegét leszerelték, és repülőgép katapulttal látták el. 1920. januárjában hajózott ki ismét, majd augusztusban a 7. Csatahajó hadosztály zászlóshajója lett. A 20'-as évek a USS Arizona számára hadgyakorlatokkal telt az Atlanti-óceánon.

1929. januárjában a Norfolk Navy Yardban megkezdték nagyjavítását és modernizációját. Ennek során a fő lövegeket átalakították, 15 fokról 30 fokra növelték a maximális csőemelkedésüket, az 5 hüvelykes lövegek számát pedig 12-re csökkentették és egy fedélzettel fentebb kerültek. A 3 hüvelykes légvédelmi lövegeket 8 db 5 hüvelykesre cserélték. Megerősítették a fedélzet- és az övpáncélzatot. A hajtóművét szinte teljesen kicserélték, új nagynyomású turbinákat és 6 db új kazánt kapott.

USS_Arizona_1930s_02.jpg

1931. március 19-én, mielőtt tengeri próbaútra indult volna, Herbert Hoover amerikai elnököt szállította egy rövid karib-tengeri nyaralásra. Az elnök Puerto Ricora és a Virgin-szigetekre látogatott el a hajó fedélzetén. Próbaútját március 29-én kezdte meg, ami után egy újabb repülőgép katapultot szereltek a III. torony tetejére, majd testvérhajójával együtt a nyugati-partra vezényelték át.

1934-ben, a később Oscar-díjra jelölt "Here Comes the Navy" című romantikus vígjáték forgatásán vett részt. A film egyes jeleneteit a hajón és a hajó belsejében vették fel.

Here_Comes_the_Navy1.jpg

1934. július 26-án hajnalban a csatahajó összeütközött a vontatás alatt álló Umatilla nevű halászhajóval, ami kettétört és két halász vízbefulladt a baleset következtében. A USS Arizona kapitányát, Captain MacGillivray Milnet hadbíróság elé állították a történtek miatt, ami bűnösnek találta, ezért leváltották a kapitányi tisztségből. Helyére Captain George Baum került. Ezután a Rear Admiral Samuel W. Bryant parancsnokolta 4. Csatahajó Hadosztály zászlóshajója lett.

Az elkövetkezendő négy évben több admirális és parancsnok váltás következett a hajó életében. 1936. július 24-én egy hadgyakorlaton tűz ütött ki a II. toronyban, amit sikeresen megfékeztek, de a flotta szűkös költségvetése miatt nem volt mód a kijavítására, így az elkövetkezendő két év nagy részét kikötőben horgonyozva töltötte.

1938. szeptember 7-én Captain Isaac C. Kidd lett a hajó kapitánya és Rear Admiral Chester W. Nimitz az 1. Csathajó Hadosztály parancsnoka, aki a USS Arizonát választotta zászlóshajójául.

Ezen a napon Rear Admiral Russell Willson váltja Nimitzet a parancsnoki poszton, és szintén a csatahajót választja zászlóshajójául.

 

Brit közeledési kísérlet a Szovjetunió felé

 

Neville_Chamberlain.jpgNeville Chamberlain, brit miniszterelnök hozzájárul, hogy diplomatái politikai közeledési kísérletet tegyenek a Szovjetunió irányába. Még ezen a napon Moszkvában a brit és francia nagykövetek egy közös együttműködési szerződés tervezetét adják át a szovjet külügyi népbiztosnak Vjacseszláv Molotovnak, aki hűvösen fogadja a közeledési kísérletet.

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr186094738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.05.28. 15:58:20

ez a poszt nem lett befejezve? egyszer csak így félbeszakadt. nem az arizónát süllyesztették el a japánok pörlharbörnél?

gerithegreat88 2014.05.28. 16:04:48

@mrbloodbunny: dede mai napig ott van az öböl fenekén, és építettek rá egy emlékművet.

ÉS MIÉRT NINCSEN BEFEJEZVE A POSZT?

Totyasrac 2014.05.28. 16:12:05

Mintha még csak '39-ben járnánk, legalábbis a poszt "dátuma" alapján ;)

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.05.28. 16:21:58

@mrbloodbunny: De be lett fejezve. Az 1939-1945 blog koncepciója az, hogy igazodva az események 75. évfordulójához, mindig az adott napon 75 éve történt eseményeket foglalja össze.
Részletek itt: 1939-1945.blog.hu/2014/05/18/impresszum_panzerstellung
Igen, 1941 december 7-én a USS Arizona fog elsüllyedni Pearl Harbornál.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.05.28. 16:23:34

@gerithegreat88: Be lett fejezve a poszt. Az 1939-1945 blog koncepciója az, hogy igazodva az események 75. évfordulójához, mindig az adott napon 75 éve történt eseményeket foglalja össze.
Részletek itt: 1939-1945.blog.hu/2014/05/18/impresszum_panzerstellung

bloggerman77 2014.05.28. 17:02:26

Ennyi szaknyelvi hibát, amit itt olvasni :)

A Division ez esetben nem hadosztály, hanem a magyar tengerészeti szaknyelvben Divízió.

A Captain nem értem miért angolul van, magyarul kapitánynak hívják.

A Rear Admiral magyarul ellentengernagy.

A barbette toronytípus magyarul barbetta.

czjanos 2014.05.28. 17:18:56

Az Arizona Herman Wouk nagy sikerű, kétkötetes könyvében, a Háború- és Végső győzelemben is gyakran emlegetett, mint a Pearl Harbour-i támadás egyik áldozata.

molnibalage 2014.05.28. 18:19:58

Akit érdekel, csatahajókról sokkal bővebben.

acelmonstrum.host22.com/

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.05.28. 19:43:42

@bloggerman77: Köszönöm az észrevételeket!
Ezek nem szaknyelvi hibák, hanem megjelenítési szokásjogok.
Rendfokozatok esetén azt az elvet követem, hogy mindig kiírom az eredeti hivatalos rendfokozatot is, mivel így lesz pontos és autentikus. Zárójelben utána megadom a magyar megfelelőjét is, mint ebben az esetben is (az első bekezdésben, utána már nem ismételtem). A captainnál nem tettem, mert az elég közismert.
Látványosabb példával élve, hogy miért is alkalmazom ezt az elvet: az SS-Sturmbannführer, aminek a magyar megfelelője az őrnagy, de a németet lefordítva ez SS-Rohamegységvezetőt jelent.
A barbette esetén én mind a két változatot ugyanolyan gyakorinak ismerem. Én jelen esetben a francia szót használtam.
A division esetén, lehet, hogy tényleg célszerűbb lett volna a divízió szót használni, ezzel egyet értek.

eax_ 2014.05.28. 20:33:40

@bloggerman77: "a magyar tengerészeti szaknyelvben"

;)