A második világháború akkor és most

1939. június 13. kedd - USS Saratoga

2014. június 13.

A USS Saratoga új technikát gyakorol

 

Az amerikai haditengerészet (US Navy) repülőgéphordozója a USS Saratoga (CV-3) sikeresen hajt végre két napos tengeri utántöltési gyakorlatot a USS Kanawah hagyományos olajszállító hajóval. A hadihajók nyílt tengeren üzemanyaggal történő feltöltése még viszonylag új gyakorlatnak számít. A széntüzelésű kazánokkal ellátott hadihajók korában nem volt mód a szén tengeren történő utántöltésére, és a flottáknak szénbázisokat kellett fenntartaniuk érdekeltségi területeiken, hogy hajóikat el tudják látni. Ez még részben most is így van, de a gázolajjal működő hajók elterjedésével csökkenhet az üzemanyagbázisoktól való függés, amennyiben a flotta rendelkezik a tengeri utántöltésre alkalmas üzemanyagszállító hajókkal. Egyúttal, így megnövelhető a hadihajók hatótávolsága, ami a flotta csapásmérő képességét növeli és ez a tengeri hatalom kiterjesztését jelenti.

USS_Saratoga_1935_06_06.jpgA USS Saratoga 1935. június 6-án

Ezen a téren jelenleg a német haditengerészet, a Kriegsmarine a legfejlettebb, Ditmarschen nevű hajójával, amit már kifejezetten erre a célra terveztek és építettek 1938-ban. A Ditmarschen már nemcsak üzemanyagot, hanem lőszereket és felszerelést is szállít, ezzel teljes értékű ellátóhajóként üzemel.

A mostani sikeres amerikai utántöltési gyakorlaton a USS Saratoga - az amerikai haditengerészet egyik első repülőgéphordozója - és a hagyományos olajszállító USS Kanawha vett részt.

A USS Saratoga

 

A USS Saratoga a tervezőasztalon még mint egy Lexington osztályú csatacirkáló született meg az első világháború idején. De az építése megkezdését felfüggesztették, mert elsőbbséget élveztek a háború szempontjából fontosabb tengeralattjáróelhárító hajók és a kereskedelmi hajók. Végül 1920. szeptember 25-én fektették le a gerincét a New Jersey-i New York Shipbuilding Corporation hajógyárban. 1922-ben megváltoztak a körülmények és az igények, így áttervezték repülőgéphordozóvá és eszerint folytatták tovább az építését. Testvérhajója az osztálynévadó Lexington szintén hasonló utat járt be.

Vízre 1925. április 7-én bocsátották és 1927. november 16-án állt hadrendbe. Nevét a Függetlenségi Háború 1777-es saratogai csatájának helyszínéről kapta, sorrendben az 5 hajóként a haditengerészet történetében. Standard vízkiszorítása 37.000 tonna, teljes vízkiszorítása 43.746 tonna. Hossza 270,7 méter, szélessége 32,3 méter, merülése 9,3 méter. Hajtóműveinek összteljesítménye 180.000 lóerő, amivel a maximális sebessége 33,25 csomó (61,58 km/óra) lehet. Övpáncélzata 127-178 mm, míg a fedélzeté 19-51 mm.

USS_Saratoga_1920.jpgMég csatacirkáló korában, az átépítés megkezdése előtt 1922-ben

Felszálló fedélzete 264 méter hosszú és 32,28 méter széles. Két, egyenként 7,3 tonna teherbírású hidraulikus lift szolgál a repülőgépek mozgatására a fedélzetek között. Rendelkezett még egy, a nagysúlyú repülőgépek indítására szolgáló katapulttal is, de kihasználatlanság miatt azt 1936-ban leszerelték. 

78 db repülőgép szállítására alkalmas. Légierejét 18 db Grumman F2F-1 és 18 db Boeing F4B-4 vadászgép, 20 db Vought SBU Corsair zuhanóbombázó, 18 db Great Lakes BG torpedóvető, 2 db Grumman JF Duck hidroplán és 3 db Vought O2U Corsair felderítőgép alkotja.

Magán viseli még az első világháború utáni kiforratlan repülőgéphordozó tervezés sajátosságát, 8 db 8 hüvelykes (203 mm) hajóágyút. Ezek négy lövegtoronyban kerültek elhelyezésre, kettő a felépítmény előtt, kettő pedig a kémény mögött. Tervezésekor még úgy gondolták, hogy rossz időben és éjszaka, amikor a repülés nem lehetséges, akkor hatékonyan tudja majd használni ezeket a lövegeket. Légvédelmi fegyverzetét 12 db 5 hüvelykes (127 mm) légvédelmi ágyú alkotja.

USS_Saratoga_1938_10_19_boeing_f4b.jpgA 8 hüvelykes lövegek és egy Boeing F4B vadászgép

Hadrendbe állítása után számos hadgyakorlaton vesz részt testvérhajójával, amivel szinte megszólalásig hasonlítanak, ezért a Saratoga kéményére egy függőleges fekete csíkot festenek, hogy megkülönböztethetők legyenek.

1932-ben a fedélzetén forgatják a haditengerészet által is szponzorált filmet a Hell Diverst, Wallace Beery és Clark Gable főszereplésével.

Poster_-_Hell_Divers_01.jpg 

A film két egymással rivalizáló Curtis F8C-4 Hell Diver zuhanóbombázó lövészének a történetét meséli el. Számos látványos és izgalmas hajófedélzeti és légi jelenetet rögzítenek. A filmet jól fogadják a nézők és a kritikusok is, a jegybevétel a háromszorosa a ráköltött összegnek. Ebben a filmben kap először főszerepet Clark Gable, de csak ezután növeszti meg védjegyévé vált bajuszát.

Az ezt követő években szintén számos hadgyakorlaton vesz részt a hajó, többek között többször is sikeresen "támadják meg" Pearl Harbor kikötőjét és San Francisco városát a Lexingtonnal együtt. 

A USS Kanawha

 

A USS Kanawha (AO-1) az amerikai haditengerészet hagyományos olajszállító hajója. Gerincét 1913. december 8-án fektették le, vízre 1914. július 11-én bocsátották, majd 1915. június 5-én állt hadrendbe. Az első világháborúban Amerika partjainál szállított gázolajat, de az Atlanti-óceánt is átszelte, mint postahajó. 1929. december 18-án kivonták a hadrendből és a tartalék flotta állományába került. 1934. június 5-én újra hadrendbe állítják és azóta Amerika nyugati partvidékén szállít gázolajat a flotta bázisaira.

USS_Kanawaha_AO-1.jpg

Ezúttal a tengeri utántöltést gyakorolta a USS Saratogával. A sikeres gyakorlat bebizonyítja hogy az amerikai haditengerészet is képes meglévő egységeivel a feladat végrehajtására. Ezzel Amerika is ki tudja terjeszteni tengeri hadereje hatótávolságát, valamint érdekérvényesítő képességét. 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr786246023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.06.13. 21:02:16

csak hallottam a saratogáról, azt nem tudtam, hogy egy ennyire régi hordozóról van szó. Ez a "gerinc lefektetése" azt jelenti, hogy a műhelyben egy darab fémből ekkor rakják le a több száz méter hosszú gerincet? érdekelne, komolyan.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.06.13. 22:05:36

@mrbloodbunny: Hát igen, ez a régi Saratoga. :) Az amerikai haditengerészetnél több anyahajó is viselte a Saratoga nevet. Ez az egység a CV-3, ami 1946. július 25-én süllyedt el a Bikini atollnál - célhajó volt az atombomba robbantási kísérletnél. Utána a CV-60 jelű anyahajó viselte a Saratoga nevet, ami 1956-tól 1994-ig állt hadrendben. Kivonása után sok próbálkozás volt a megmentésére, végül idén május 8-án jelentették be, hogy szétbontják.
A gerinc lefektetése mindig szimbolikus esemény, olyan mint az alapkő letétel az épületek esetén. Általában a hajó gerincét alkotó első két elem összeillesztése, akkoriban összeszegecselése, egy prominens vendég által, ünnepség keretében. Itt (www.maritimequest.com/warship_directory/us_navy_pages/uss_missouri_bb63.htm) például Clark Woodward Ellentengernagy végzi el a USS Missouri (BB-63) első szegecsének a beillesztését a hajó gerinclefektetésekor.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2014.06.13. 22:06:16

@mrbloodbunny: A kifejezés még a fából készült hajók idejéből származik, akkor valóban így történt.

en.wikipedia.org/wiki/Keel_laying

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.06.13. 22:48:22

@Panzerstellung: @Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Kösz szépen. Én tényleg azt hittem, hogy ez nem szimbolikus dolog, hanem ipari cucc, mikor a konkrét építés megkezdődik, nem olyan mint az alapkőletétel, hanem mint pl a betonvasak összehegesztése.
Az meg tényleg brutális, hogy a CV-60 majdnem negyven évig karistolt. Bár a mostaniakat is elvileg 50 évre tervezik, a B-52 repülőket meg 2050-ig tartja hadrendben a USAF... ami szinte 100 éves szolgálat

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.06.14. 13:29:29

@mrbloodbunny: Szívesen! :) Azt jól gondoltad, hogy ilyenkor kezdődik az építési rész, csak ezt meg is ünneplik. Az ilyen nagyságú hajók építése általában 1-2 évvel a megrendelés után kezdik el. Addig csak a terv létezik és a szerződés aláírása, a megrendelés után kezdődik a munka a hajógyárban. Előkészítik a szárazdokkot, megszervezik a munkát, elkezdik legyártani az elemeket. A gerinclefektetéskor jutnak el oda, hogy ezeken túl vannak, és megkezdhetik a tényleges építési fázist, és ezt ünneplik meg.

Hát igen, amíg megvan a pénz és a szándék valaminek a hadrendben tartására, akkor a modernizációkkal hosszú ideig szolgálhatnak, amíg a technika végleg túl nem halad rajtuk.
Igen, a B-52 tényleg igazi sikersztori, jó konstrukció, nagy túlélő az a típus. :)

eMM2 2014.11.03. 13:24:33

Jé akkor a Saratoga azon kevés lapos egyike amelyikkel kezdték a 2VH.-t és túl is élte azt?
A 8 hüvelykes ágyúk végig megmaradtak?
Radarvezérelve már lett volna értelmük talán.
A Bikini Atollnál amúgy százas nagyságrendben használtak célhajókat,saját elavult egységeket illetve zsákmányanyagot is pld a németek nagy túlélőjét a Hipper osztályú Prinz Eugent is itt süllyesztették el.Miután jól kimazsolázták róla a német radartechnikát.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.11.03. 13:59:14

@eMM2: Igen, a CV-3 Saratoga nagy túlélője a világháborúnak. A 8 hüvelykeseit 1942 elején leszerelték és 5 hüvelykes kettős rendeltetésűeket kapott helyettük, valamint gépágyúkkal erősítették meg a légvédelmét.
A Prinz Eugen nem a Bikini-atollnál süllyedt el, hanem a Kwajalein-atollnál. Két kísérleti atombomba robbantást is túlélt a Bikini-atollnál, az 1946. július 1-i felszíni és az 1946. július 25-i vízfelszín alattit is. Kiváló szerkezetét dicséri, hogy mindössze 1.100 méterre volt mindkét robbanás epicentrumától, de könnyebb sérülésekkel túlélte mindkettőt, csak a felépítménye rongálódott meg valamennyire. Ezután a Kwajalein-atollhoz vontatták. Az amerikai haditengerészet 1946. augusztus 29-én vonta ki hadrendjéből. Ekkoriban a lassan már két éve elmaradt karbantartás miatt egy kis lék keletkezett a hajótörzsön, ami viszont nem lett kijavítva, mert féltek a fedélzetére lépni a sugárzásveszély miatt. Hogy megakadályozzák az elsüllyedését inkább partra akarták futtatni, de közvetlenül a part közelében a hajó feladta és átfordulva elmerült. Roncsa a mai napig is ott fekszik, a google térképen is látható (koordináták: 8°45'09.3"N 167°40'60.0"E): https://www.google.hu/maps/place/8%C2%B045'09.3%22N+167%C2%B040'60.0%22E/@8.7520199,167.6831771,942m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
A hajócsavarjai és kormánylapátjai a vízfelszín felett maradtak. 1979-ben az egyik hajócsavarját leszerelték és a németországi Laboe Haditengerészeti Emlékhelyre szállították, a hajó harangja pedig az Egyesült Államok Haditengerészetének Múzeumában van kiállítva.

eMM2 2014.11.03. 19:15:08

Hát az 5 hüvelykesekkel jobban járt a CV-3 végül is a repülőgéphordozó az nem nehézcirkáló:)
Persze ez a Japánoknak nem mindig esett le ugyi:)
Prinz Eugenről ezt így nem tudtam, na ezért (is) érdemes itt olvasgatni.
Egyébként a hajócsavar meg a hajóharang az nem radioaktív?:)

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.11.03. 21:24:08

@eMM2: A hajóharangot szerintem biztos ami biztos, még a kísérleti robbantások előtt elvitték a hajóról, nyilván azzal számoltak, hogy nem éli túli a robbantást. A hajócsavart meg csak megvizsgálták, mielőtt elvitték. :) Egyébként a roncsnál rendszeresen búvárkodnak, bár gondolom nem maradnak túl sokáig. :)

eMM2 2014.11.04. 08:43:25

És amikor feljönnek sugároznak,remélhetőleg az örömtől:)

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.11.05. 16:49:16

@eMM2: Az biztos. :) Azt a kis sugárdózist én is megkockáztatnám, hogy a Prinz Eugent megsimogathassam. :)