A második világháború eseményeit, harceszközeit és résztvevőit bemutató oldal

1939. június 13. kedd - USS Saratoga

2014. június 13.

A USS Saratoga új technikát gyakorol

 

Az amerikai haditengerészet (US Navy) repülőgéphordozója a USS Saratoga (CV-3) sikeresen hajt végre két napos tengeri utántöltési gyakorlatot a USS Kanawah hagyományos olajszállító hajóval. A hadihajók nyílt tengeren üzemanyaggal történő feltöltése még viszonylag új gyakorlatnak számít. A széntüzelésű kazánokkal ellátott hadihajók korában nem volt mód a szén tengeren történő utántöltésére, és a flottáknak szénbázisokat kellett fenntartaniuk érdekeltségi területeiken, hogy hajóikat el tudják látni. Ez még részben most is így van, de a gázolajjal működő hajók elterjedésével csökkenhet az üzemanyagbázisoktól való függés, amennyiben a flotta rendelkezik a tengeri utántöltésre alkalmas üzemanyagszállító hajókkal. Egyúttal, így megnövelhető a hadihajók hatótávolsága, ami a flotta csapásmérő képességét növeli és ez a tengeri hatalom kiterjesztését jelenti.

USS_Saratoga_1935_06_06.jpgA USS Saratoga 1935. június 6-án

Ezen a téren jelenleg a német haditengerészet, a Kriegsmarine a legfejlettebb, Ditmarschen nevű hajójával, amit már kifejezetten erre a célra terveztek és építettek 1938-ban. A Ditmarschen már nemcsak üzemanyagot, hanem lőszereket és felszerelést is szállít, ezzel teljes értékű ellátóhajóként üzemel.

A mostani sikeres amerikai utántöltési gyakorlaton a USS Saratoga - az amerikai haditengerészet egyik első repülőgéphordozója - és a hagyományos olajszállító USS Kanawha vett részt.

A USS Saratoga

 

A USS Saratoga a tervezőasztalon még mint egy Lexington osztályú csatacirkáló született meg az első világháború idején. De az építése megkezdését felfüggesztették, mert elsőbbséget élveztek a háború szempontjából fontosabb tengeralattjáróelhárító hajók és a kereskedelmi hajók. Végül 1920. szeptember 25-én fektették le a gerincét a New Jersey-i New York Shipbuilding Corporation hajógyárban. 1922-ben megváltoztak a körülmények és az igények, így áttervezték repülőgéphordozóvá és eszerint folytatták tovább az építését. Testvérhajója az osztálynévadó Lexington szintén hasonló utat járt be.

Vízre 1925. április 7-én bocsátották és 1927. november 16-án állt hadrendbe. Nevét a Függetlenségi Háború 1777-es saratogai csatájának helyszínéről kapta, sorrendben az 5 hajóként a haditengerészet történetében. Standard vízkiszorítása 37.000 tonna, teljes vízkiszorítása 43.746 tonna. Hossza 270,7 méter, szélessége 32,3 méter, merülése 9,3 méter. Hajtóműveinek összteljesítménye 180.000 lóerő, amivel a maximális sebessége 33,25 csomó (61,58 km/óra) lehet. Övpáncélzata 127-178 mm, míg a fedélzeté 19-51 mm.

USS_Saratoga_1920.jpgMég csatacirkáló korában, az átépítés megkezdése előtt 1922-ben

Felszálló fedélzete 264 méter hosszú és 32,28 méter széles. Két, egyenként 7,3 tonna teherbírású hidraulikus lift szolgál a repülőgépek mozgatására a fedélzetek között. Rendelkezett még egy, a nagysúlyú repülőgépek indítására szolgáló katapulttal is, de kihasználatlanság miatt azt 1936-ban leszerelték. 

78 db repülőgép szállítására alkalmas. Légierejét 18 db Grumman F2F-1 és 18 db Boeing F4B-4 vadászgép, 20 db Vought SBU Corsair zuhanóbombázó, 18 db Great Lakes BG torpedóvető, 2 db Grumman JF Duck hidroplán és 3 db Vought O2U Corsair felderítőgép alkotja.

Magán viseli még az első világháború utáni kiforratlan repülőgéphordozó tervezés sajátosságát, 8 db 8 hüvelykes (203 mm) hajóágyút. Ezek négy lövegtoronyban kerültek elhelyezésre, kettő a felépítmény előtt, kettő pedig a kémény mögött. Tervezésekor még úgy gondolták, hogy rossz időben és éjszaka, amikor a repülés nem lehetséges, akkor hatékonyan tudja majd használni ezeket a lövegeket. Légvédelmi fegyverzetét 12 db 5 hüvelykes (127 mm) légvédelmi ágyú alkotja.

USS_Saratoga_1938_10_19_boeing_f4b.jpgA 8 hüvelykes lövegek és egy Boeing F4B vadászgép

Hadrendbe állítása után számos hadgyakorlaton vesz részt testvérhajójával, amivel szinte megszólalásig hasonlítanak, ezért a Saratoga kéményére egy függőleges fekete csíkot festenek, hogy megkülönböztethetők legyenek.

1932-ben a fedélzetén forgatják a haditengerészet által is szponzorált filmet a Hell Diverst, Wallace Beery és Clark Gable főszereplésével.

Poster_-_Hell_Divers_01.jpg 

A film két egymással rivalizáló Curtis F8C-4 Hell Diver zuhanóbombázó lövészének a történetét meséli el. Számos látványos és izgalmas hajófedélzeti és légi jelenetet rögzítenek. A filmet jól fogadják a nézők és a kritikusok is, a jegybevétel a háromszorosa a ráköltött összegnek. Ebben a filmben kap először főszerepet Clark Gable, de csak ezután növeszti meg védjegyévé vált bajuszát.

Az ezt követő években szintén számos hadgyakorlaton vesz részt a hajó, többek között többször is sikeresen "támadják meg" Pearl Harbor kikötőjét és San Francisco városát a Lexingtonnal együtt. 

A USS Kanawha

 

A USS Kanawha (AO-1) az amerikai haditengerészet hagyományos olajszállító hajója. Gerincét 1913. december 8-án fektették le, vízre 1914. július 11-én bocsátották, majd 1915. június 5-én állt hadrendbe. Az első világháborúban Amerika partjainál szállított gázolajat, de az Atlanti-óceánt is átszelte, mint postahajó. 1929. december 18-án kivonták a hadrendből és a tartalék flotta állományába került. 1934. június 5-én újra hadrendbe állítják és azóta Amerika nyugati partvidékén szállít gázolajat a flotta bázisaira.

USS_Kanawaha_AO-1.jpg

Ezúttal a tengeri utántöltést gyakorolta a USS Saratogával. A sikeres gyakorlat bebizonyítja hogy az amerikai haditengerészet is képes meglévő egységeivel a feladat végrehajtására. Ezzel Amerika is ki tudja terjeszteni tengeri hadereje hatótávolságát, valamint érdekérvényesítő képességét. 

süti beállítások módosítása