A második világháború akkor és most

1939. június 25. vasárnap

2014. június 25.

A Mercedes diadala és tragédiája Spa-Francorchampsban

 

Az AIACR (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) hetedik Európa-bajnoki sorozatának első nagydíját a német Hermann Lang nyeri meg Mercedes-Benz W154 versenyautomobiljával. Az 1939-es versenysorozatban Langnak ez már a harmadik futamgyőzelme, a nem az Európa-bajnoki sorozat részét képező két nagydíj, a francia Pau Grand Prix és a nürburgringi Eifelrennen megnyerése után.

1939_06_25_01.jpg

A második helyen Rudolf Hasse az Auto Union, a harmadikon pedig Manfred von Brauchitsch a Daimler-Benz AG versenyzője végez. A futamot hatan fejezik be, míg hét indulónak ez nem sikerül. Közülük a Daimler-Benz AG kiváló brit versenyzője, Richard Seaman balesetben életét veszti.

A futam

 

A sorsolás Hermann Paul Müllernek kedvez, így ő indulhat az első rajthelyről a 35 körös, 507,5 kilométeres versenyen, Hermann Lang és Giuseppe Farina előtt. A verseny közben többször elered az eső, ami nedvessé és csúszóssá teszi a pályát, és több balesetet is okoz.

A futam ismét a Daimler-Benz és az Auto Union versengését hozza.

A 7. körben Caracciola, majd a 13.-ban Meier esik ki baleset miatt.

A 19. körben Mandirola kényszerül kiállni az első felfüggesztésének hibája miatt, míg Farina a 20.-ban a turbófeltöltőjének meghibásodása miatt.

A 21. körben a versenyben addig vezető Richard Seaman a La Source hajtűkanyarban kicsúszik és egy fának csapódik.

richard_seaman_1939_06_25_02.jpg

Az ütéstől megreped az automobil üzemanyagtartálya, amiből az üzemanyag a forró alkatrészekre ömlik és begyullad. Seaman, akinek a balesetben eltört a jobb karja, nem tud kijutni az égő járműből, mivel a kormány mögé szorul. A segítők a lángok miatt nem tudnak a közelébe jutni, de néhány percnyi sikertelen próbálkozás után egy belga katona ér a helyszínre, akinek sikerül a lángokból kimentenie Seamant, aki testfelületének több mint felén súlyos égési sérüléseket szenved.

richard_seaman_1939_06_25_04.jpg

A 26. körben Müller kényszerül a verseny feladására hengerszelepeinek meghibásodása miatt.

A 28. körben Nuvolari baleset miatt esik ki.

HermannLang_02.jpg

A 35. körben 3 óra 21 perc 20 másodperces versenyidőt teljesítve Hermann Lang halad át elsőként a célvonalon. A második Hasse mindössze 16,9 másodperccel követi őt, míg a harmadik helyezett von Brauchitsch 1 perc 53 másodperccel. Sommer 2, Mazaud 4, Gérard pedig 5 kör hátrányban fejezi be a versenyt.

A minimum pontrendszer alapján az első helyezett 1, a második 2, a harmadik 3 pontot kap. Akik legalább a versenytáv háromnegyedét teljesítették 4-et, akik legalább a felét 5-öt, akik legalább a negyedét 6-ot, akik kevesebb mint a negyedét 7-et, a diszkvalifikáltak és a nevezett, de el nem indult versenyzők pedig 8-at. Az Európa-bajnoki címet majd az nyeri meg, akinek a legkevesebb pontja lesz a sorozat végén.

A futam hivatalos végeredménye:

Helyezés Rajtszám Rajthely Versenyző Nemzetiség Csapat Pont
1. 22 2 Hermann Lang német Daimler-Benz AG 1
2. 8 4 Rudolf Hasse német Auto Union 2
3. 24 9 Manfred von Brauchitsch német Daimler-Benz AG 3
4. 12 10 Raymond Sommer francia egyéni - Alfa Romeo Tipo 308 4
5. 14 11 Robert Mazaud francia egyéni - Delahaye T135CS 4
6. 18 12 Louis Gérard francia egyéni - Delahaye T135CS 4
Kiesett 2 4 Tazio Nuvolari olasz Auto Union 4
Kiesett 6 1 Hermann Paul Müller német Auto Union 5
Kiesett 26 5 Richard Seaman brit Daimler-Benz AG 5
Kiesett 10 3 Giuseppe Farina olasz egyéni - Alfa Romeo Tipo 316 5
Kiesett 28 13 Adolfo Mandirola svájci egyéni - Maserati 6CM 5
Kiesett 8 6 Georg Meier német Auto Union 6
Kiesett 20 7 Rudolf Caracciola német Daimler-Benz AG 7

 

A verseny leggyorsabb körét is Hermann Lang autózza, 5 perc 19 másodperc és 9 tizedmásodperc alatt.

Richard Seaman

 

Richard_Seaman_01.jpgRichard Seamant balesete után kórházba szállítják, de súlyos égési sérüléseibe néhány órával később belehal. A kórházi ágyon még annyit mond a csapat főszerelőjének, hogy "Az útviszonyokhoz képest túl gyorsan mentem - teljesen az én hibám volt. Sajnálom."

Seaman korának kiemelkedő automobilversenyzője volt. Tehetségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy britként helyet kapott a korszak két nagy német csapatának egyikében a Daimler-Benz AG-ban. 1937-ben írt alá szerződést a csapathoz, de a sikereket az 1938-as év hozta, amiben a Német Nagydíjat is megnyerte. A dobogó tetejéről náci karlendítéssel köszöntötte Adolf Hitlert, akinek az egyik kedvenc versenyzője volt. Szintén abban az évben vette feleségül Erica Poppot a BMW igazgatójának lányát. 26 éves volt.

 

Hermann Lang

 

HermannLang_01.jpgA futamgyőztes Hermann Lang szegény vidéki családból származik. Apja halála után 14 évesen munkába kellett állnia, hogy segítsen eltartani a családját. Motorbicikli szerelőként helyezkedik el és az ennek révén szerzett használt motorkerékpárokkal kezd versenyezni. Már rögtön első versenyét megnyeri, majd később az oldalkocsis motorkerékpár versenyek felé fordul. 1931-ben, 22 évesen megnyeri a német oldalkocsis hegyi motorkerékpár bajnokságot. Ezután lehetőséget kap a Mercedes csapattól, hogy főszerelőként bekerüljön a csapatba. Majd versenyzőként is lehetőséget kap a bizonyításra, ami nem is marad el - 1937-től kezdődően számos versenyt nyer a csapatnak.

 

 

 

A Mercedes W154

 

A Mercedes W154 egyike a híres Ezüst Nyilaknak (Silberpfeil). Frontmotoros, hátsókerék meghajtású versenyautomobil. Az 1938-as szabálymódosításoknak megfelelően 3.000 köbcentiméteres, turbófeltöltős V12-es motor hajtja (válaszható volt még a 4.500 köbcentiméteres turbófeltöltő nélküli konstrukció is), az előző évi 5.700 köbcentiméteres motor helyett.

1938.Mercedes-Benz.W154.png

Teljesítménye 425-474 lóerő a fordulatszámtól függően. Váltóműve 5 fokozatú manuális váltó. Súlya 910 kilogramm.

A folytatás

 

A következő Európa-bajnoki nagydíj a Francia Nagydíj, ami 1939. július 9-én kerül megrendezésre a Reims-Gueux versenypályán.

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr886388359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.