A második világháború akkor és most

1939. július 5. szerda

2014. július 05.

Hadrendbe áll a Repülő Sárkány

 

A Birodalmi Japán Haditengerészet hadrendbe állítja a Hirju (飛龍 - Repülő Sárkány) repülőgéphordozót. Az eredeti tervek szerint az 1937. január 29-én hadrendbe állt Szorju repülőgéphordózó testvérhajója lett volna, de az 1935. szeptember 26-i flotta incidens eredményeként a hajót áttervezték. Az incidens során a japán 4. Flottára tengeri vihar csapott le, ami tájfunná erősödött. A flotta hajói ekkor könnyebb és súlyosabb sérüléseket szenvedtek az időjárás miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy a japán flotta számos egységének túl magasan van a súlypontja, ezért instabil nagy viharban, valamint szerkezetileg nem elég erősek. Ezért a Hirju szerkezetét és páncélzatát is megerősítették, aminek eredményeként gyakorlatilag már új osztályt alkot a Szorju mellett.

hirju_1939_07_05_01.jpgA Hirju 1939. július 5-én

A hajó gerincét 1936. július 8-án fektették le a Jokoszukai Haditengerészeti Fegyvergyárban (横須賀海軍工廠 - Jokoszuka Kajgun Kosho), ami egyike a japán haditengerészet négy nagy hajógyárának. Vízre 1937. november 16-án bocsátották.

A repülőgéphordozó standard vízkiszorítása 17.600 tonna, normál vízkiszorítása 20.570 tonna. Hossza 227,4 méter, szélessége 22,3 méter, merülése 7,8 méter. Legénysége 1.100 fő.

hirju_1937.jpg1937-ben, már a felszerelés során

Felszállófedélzete 217 méter hosszú és 27 méter széles. A repülőgéphordozókra világszerte nem jellemző módon a torony a hajó bal oldalára került. Ez az elhelyezés eddig kizárólag csak a japán Akagi repülőgéphordozón került megvalósításra. Három, egyenként 5.000 kilogramm teherbírású lift szolgál a repülőgépek és a fegyverzet mozgatására a felszállófedélzet és az 5.736 négyzetméteres hangárfedélzet között. Összesen 73 repülőgépet szállíthat. A fedélzeten kilenc fékezőkábel segíti a repülőgépek megállását.

Légvédelmi tüzérségét 12 db 12,7 cm-es löveg és 31 db 25 mm-es gépágyú alkotja. A 12,7 cm-es 89 Típusú lövegek páronként hat toronyban kerültek elhelyezésre, három-három a hajó mindkét oldalán. Ezek vegyes feladatkörűek, mind vízfelszíni, mind légi célok ellen használhatók. A 25 mm-es 96 Típusú gépágyúk hét tripla és öt dupla csoportban kerültek elhelyezésre.

Övpáncélzata 150 mm, de a gépteremnél és a repülőgépüzemanyag tartályoknál csak 90 mm. A fedélzet páncélzata 25 mm a gépterem fölött, viszont 55 mm a lőszerraktárak és a repülőgépüzemanyag tartályok fölött.

hiryu_1939_04_28.jpg1938. április 28-án, tengeri sebességpróbaúton

Négy hajócsavarját egyenként egy gőzturbina hajtja meg, amelyek összteljesítménye 153.000 lóerő. A gőzturbinákat összesen nyolc kazán látja el gőzzel. Maximális sebessége 34 csomó (63 km/óra), amivel az eddig épített leggyorsabb repülőgéphordozó. 4.500 tonna üzemanyagot szállíthat, amivel a hatótávolsága 19.130 km, 18 csomós (33 km/óra) sebesség mellett.

 

Új csatahajóosztály építését kezdi meg az amerikai haditengerészet 

 

A New York Shipbuilding Co. hajógyárában lefektetik a USS South Dakota (BB-57) csatahajó gerincét, amivel megkezdődik a South Dakota osztály első egységének építése.

Az egységek tervezett vízkiszorítása 35.000 tonna, hosszuk 210 méter, szélességük 33 méter, merülésük 11 méter. Fő fegyverzetük kilenc darab, három toronyban elhelyezett 16 hüvelykes (410 mm) 45 kaliberes Mark 6 hajóágyú lesz, kiegészítő fegyverzetük pedig 16 db 5 hüvelykes (130 mm) 38 kaliberes löveg. Légvédelmükről 68 db 40 mm-es, és 76 db 20 mm-es gépágyú gondoskodik majd.

Az osztály további tervezett egységei a USS Indiana, a USS Massachusetts és a USS Alabama, amiknek építése majd később kezdődik meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr146246874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.07.05. 23:48:54

"Övpáncélzata 150 mm, de a gépteremnél és a repülőgépüzemanyag tartályoknál csak 90 mm"

Furcsa, hogy pont ott volt vékonyabb.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.07.06. 12:04:08

@rejtett kamera: Igen, meg is lett az "eredménye" a későbbiekben. A japán tervezők ezeken a részeken az övpáncél mögé repeszálló válaszfalakat terveztek, légréssel a kettő között. Úgy gondolták ez kellő védelmet fog jelenteni. De a gyakorlat bebizonyította, hogy ez nem elégséges és számos repülőgéphordozót vesztettek emiatt, pl. a Saipan körüli harcokban: www.panzerstellung.hu/2014/06/1944-junius-19-hetfo.html

Chuikov 2014.07.19. 13:02:17

Asszem pontos fordításban a Hirju Mennyekben Repülő Sárkány, de nem esküszöm meg rá.