A második világháború akkor és most

1939. július 15. szombat

2014. július 15.

Új óceánjáró U-boot áll hadrendbe

 

A Kriegsmarine hadrendbe állítja új, IXA Típusú óceánjáró tengeralattjáróját az U-42-t, Kapitanleutnant Rolf Dau parancsnoksága alatt. A hajó gerincét 1937. december 21-én fektették le a brémai AG Weser hajógyárban, akkor még Werk 947 néven, és 1939. február 16-án bocsátották vízre.

U-37_01.jpgAz U-37, a IXA osztály első egysége

A IXA Típus terveit még 1935-1936-ban készítették. Az osztály egységeit nagy hatótávolságú, óceánjáró küldetésekre tervezték, hogy akár az Egyesült Államok keleti partvidékét is elérhessék. Ehhez, a rövidebb hatótávolságú VII Típusú tengeralattjárókhoz képest, megnövelt üzemanyag és ellátmány raktárakra, valamint nagyobb teljesítményű motorokra van szükség, ami megnöveli a hajók méretét és súlyát, ezáltal csökken a manőverező képességük és a lemerülve tölthető idő.

U-38_01.jpgAz U-38 és legénysége

Összesen 8 db IXA Típusú U-boot épült, az U-37, az U-38. az U-39, az U-40 és az U-41 már hadrendbe állt, az U-43 és az U-44 pedig már vízre lett bocsátva, de még tart a felszerelésük és még nem állították őket hadrendbe.

Az osztály hajóinak vízkiszorítás a felszínen 1.032 tonna, lemerülve 1.152 tonna. Hosszuk 76.6 méter, magasságuk 9,4 méter, merülésük 4,7 méter. Legénységük 47 fő.

U-39_01.jpgAz U-39 merülés közben

Az orrban négy torpedóvetőcsővel rendelkeznek, míg a tatban kettővel. Ezekhez 22 db 53,3 cm-es torpedót szállíthatnak, 12-t a hajón belül és 10-et a hajón kívül, külső tárolókban. Rendelkeznek még a fedélzeten egy 10,5 cm-es SK C/32 ágyúval, amelynek 110 gránát a lőszerjavadalmazása. Légvédelmi célokra a toronyra 20-, 30-, és 37 mm-es gépágyúk telepíthetők. Az U-42 egy 20 mm-es Flak 30 gépágyúval van hadrendbe állításkor felszerelve.

U-42_01.jpgAz U-42 a tengeren

Meghajtásukról a vízfelszínen két MAN M9V40/46 9 hengeres, turbófeltöltős dízelmotor gondoskodik. Ezek teljesítménye 4.400 lóerő, amivel a maximális sebességük 18,2 csomó (33,7 km/óra). Lemerülve kettő, összesen 1.000 lóerős SSW GU345/34 elektromotor hajtja őket, maximum 7,7 csomós (14,3 km/óra) sebességgel.

Hatótávolságuk a vízfelszínen, 10 csomós utazósebességgel 35.975 kilométer, lemerülve 4 csomós sebességgel 267 kilométer. A garantált merülési mélységük 230 méter. 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr896248502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2014.07.15. 20:22:37

Nagyon szeretem a tengeralattjárók témáját, egyik kedvenc könyvem volt a Tengerek szürke farkasai, a másik meg az Acélcápák.
Jó újból róluk olvasni.

Blogger Géza 2014.07.15. 20:26:26

"Rendelkeznek még a fedélzeten egy 10,5 cm-es SK C/32 ágyúval aminek 110 gránát a lőszerjavadalmazás. "

Ez a mondat kicsit félrecsúszott. Hiányzik a vessző az aminek (helyesen: amelynek) előtt, meg talán egy -a a végéről. Nekem a "javadalmazás" is kicsit fura, de ha ez egy szakmai kifejezés, ám legyen.

Talán érdekes lenne tudni, hogy a keleti part mellett 1941 után valóban végrehajtott támadásokat csak ezek az U-Bootok hajtották végre, vagy mások is.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.07.15. 20:39:40

@Blogger Géza: Köszönöm az észrevételt, javítottam. Sajnos előfordul, hogy hiba marad a szövegben.
A javadalmazás valóban a szakkifejezés a lőszer ellátmányra.
Nem csak ez a nyolc egység portyázott Amerika partjainál. A IX Típus valamennyi alosztálya óceánjáró volt. A IXB Típusból 14 db, a IXC Típusból 54 db, a IXC/40 Típusból 87 db, a IXD Típusból pedig 30 db épült. Ezek mind az óceánokat járták hosszú távú bevetéseken.

Blogger Géza 2014.07.15. 21:25:47

@Panzerstellung: A NATGeon volt dokumentumfilm a keleti part menti U-Boot támadásokról, akkori de még életben lévő szereplők (németeket is beleértve) visszaemlékezésinek felhasználásával. Azt mondta az egyik fickó, hogy olyan közel portyáztak a parthoz az U-Boottal, hogy hallották a tengerparti házakban hallgatott rádiókat.

Amúgy meg az volt a fő konklúzió, hogy az elején baromi hatékonyak voltak a támadások, mert az amcsik nem voltak erre felkészülve (végül is a németek üzentek hadat nekik, és nem fordítva), és az amcsik inkább a Csendes-óceánra összpontosítottak, mert a Japán elleni konfliktus bekövetkezése magától értetődő volt.

De úgy tudom, a japánok tengeralattjáró-építésben még ennél is messzebbre mentek, ők olyan tengeralattjárót is építettek, ami befutott német kikötőbe. (Bár ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.)

ostvan2 2014.07.15. 21:26:31

Biztos, hogy jó adat a "garantált merülési mélység 230 m" ? Voltam egy kiállított német tengeralattjáróban, amelyik a 60-as években szolgált és a mélységmérő műszere közel sem volt ilyen értékig skálázva (csak pár tíz méterig, szóval 100 m alatt véget ért a mutató).

Pootj 2014.07.15. 21:26:49

@gigabursch: Ha szereted a témát ajánlom figyelmedbe Lothar Günther Buchheim A tengeralattjáró című regényét. Nagyon érzékletesen írja le a német tengeralattjárós életet. Ebből készűlt egyébként a híres film is. Az igazán érdekes az, hogy pár perc csata és hetek hónapok unalma váltakozott. A könyv mégis nagyon király :-)

Tyeplica 2014.07.15. 21:26:52

(Halkan szólok, hogy a torpedó űrméretét is miliméterben szokás megadni...)

:-D

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.07.15. 21:33:37

@ostvan2: Ez típusonként eltérő volt. A garantált mélységet a gyártó adta meg, hogy a számításaik szerint eddig bírja ki biztosan a nyomást a tengeralattjáró. Persze minden hajó annyira bírja ki, mint a leggyengébb hegesztése, így ha lehetett nem szívesen merültek nagyon mélyre.

Pootj 2014.07.15. 23:02:51

@Blogger Géza: A japánok tényleg nagyon durvák voltak. Sokkal nagyobbat (kb. hatszor) is építettek, ráadásul repülőgéphordozó volt.
en.wikipedia.org/wiki/I-400-class_submarine

gigabursch 2014.07.16. 08:21:01

@Pootj:
Az az U-96 alapja?

Mióta keresem már az inspiráló művet.

Melyik hajó állt mögötte?
Vagy többől gyúrták össze a sztorit?

Dr. Bélus___ 2014.07.16. 08:39:47

Azt írod, hogy csak 267 km-t tudott megtenni víz alatt. Ezen sem volt "légzőcső" (vagy mi a rendes neve annak a bizbasznak amin át a dízelmotor a víz alatt is levegőt kap)?

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.07.16. 08:41:58

@Dr. Bélus___: Nem, nem volt. Snorkelnek hívják. Csak 1944-ben kezdték el alkalmazni, így ezeken még nem volt.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.07.16. 08:54:22

a garantált 230 méter abban az időben elég zorallnak tűnik. mármint ezt a német mérnökök dícséretére írom

J.László 2014.07.16. 12:30:35

@ostvan2:
VII-es típusú tengeralattjárókkal 300 méterig is lementek, volt rá példa.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.07.16. 12:30:41

@Blogger Géza: A japóknak volt olyan tengeralattjárója, amely repülőgép szállítására volt képes. A háború vége felé el is indult egy bevetésre a Panama-csatorna ellen. Ennek során a tengeralattjáró felső részén lévő vízhatlan hangárokból felszálló gépek dobtak volna speciális bombákat a csatorna berendezéseire.
Időközben viszont Japán megadta magát.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2014.07.16. 12:34:10

@J.László: Igen, németül. De ugyanarra gondolunk.

Pootj 2014.07.16. 21:52:56

@gigabursch: Igen!
A regény fikció. Az író haditudósító volt. Több portyán vett részt és az élményeiből írta a regényt.

eMM2 2014.11.12. 11:40:46

Látom itt mindenki U-boat szakértő:)
Hagy csatlakozzam én is.
1. rész a könyvekről.
A Tengerek szürke farkasai egy NDK-s írónak a kreálmánya,tök negatív és ferdített színben állítja be az egész fegyvernemet, felejtős.
Az Acélcápák meg nemere István remek írói vénáját dicséri de kezeljük egy remek regényként,tényekhez kevés köze van.
Azonban a fiatalságom(kunk) ban csak ezek voltak az elérhetőek ebben a témában.
Szerencsére jött a rendszerváltás:)
Wolfgang Ott Cápák és kishalak.
Na erre is kár volt elpazarolni a papírt.Negatív beállítás,rengeteg pontatlanság.De az igaz hogy tényleg voltak U-boatok,torpedók,sőt még cápák is:)
Sárhidai Gyula 2 könyvet is írt a témában az elsőt az I-II vh.a másodikat az atomtengókról.Alapművek.
(Ahol nem írok címet az azért van mert nem tudom felyből és lusta vagyok most átnyálazni a netet meg a könyvespolcot,még lyó hogy erről a témáról értekezek:)
Aztán:
Hopp ,na ez épp kéznél van:
Jak P. Mallmann Showell: U-Bootok az ellenséges partok előtt.
Hajja és fiai 2003 Keményfedél 80 grammos műnyomó papír A/4 formátum 160 oldal.
Kevésbé ismert alapmű nagyon izgalmas téma mexállotaknak, mert egy kicsit száraz de emészthető:)
Gazdag képanyaggal,azon kevés hajjás könyveknek az egyike ahol precíz a fordítás.
A fordító nevét is ideírom mert megérdemli:Szilágyi Béla.
Kiderül belőle pld hogy automata meteorológiai állomásokat is telepítettek U-boatok(És igen VII típus is tehát nem csak a IX típus jutott el a keleti parthoz)
Aki antikvárban találkozik vele csapjon le rá,nem fogja megbánni.
Na most hirtelen ennyi,igény szerint folytatom:)

eMM2 2014.11.12. 11:53:47

Ja még a Blücheim könyv a tengeralattjáró....
Hát a film jobb pedig azért az is elég görcsölős,és nem is pontosan adja vissza az U-96 történetét inkább felhasználja.A zenéje és az első 5 perc a kedvencem azonban:)
A könyv meg megint negatív beállítás annak az írói vonulatnak a terméke hogy azok a csúnya nácik kiküldték a böcsületes németeket meghalni a tengerre....A valóságban Dönitz mindent megadott a legénységnek amit csak lehetett,de.....Na ebbe most nem mennék bele mélyebben mert elkopik a billentyűm:) Majd máskor.
Ellentételezésként olvassátok el Günter Prien:A Tengerek szürke farkasa:Szelle és társai Kiadó,(ki tudja mikor jelent meg nem derül ki sztem a 90-es évek)papírkötés puha fedél,B/5-ös méretnek nézem 70 grammos mezei papír 260 oldal.
Na EZ legalább náci propaganda,érdemes összehasonlítani a háború utáni propagandával.Szerintem a "nácik" még szolídak voltak.....

eMM2 2014.11.12. 12:02:39

Igen az eredeti Prien Könyv a háború alatt íródott,Valszleg nem is Ő írta max besegített egy "néger":) újságírónak (ha úgy texxik propagandistának, a mai nevén PR manager:) aki sajtó alá rendezte az élményeit.
Ne felejtsük el hogy Prien mekkora sztár lett,valóságos félisten.Ha csak a lovagkeresztet meglátták pld 1 étteremben egy katonán a háború első felében valóságos sztárként kezelték,külön asztalt kapott az étteremben, meg nő hegyek:) meg minden, jórészt megérdemelten.