A második világháború akkor és most

1939. július 25. kedd - Avro Manchester

2014. július 25.

Először repül a Manchester bombázó

 

Végrehajtja első repülését a brit Avro repülőgépgyár 679 munkaszámú Manchester nevű bombázógépének prototípusa.

A repülőgép a brit Légügyi Minisztérium P.13/36 jelű specifikációja által meghatározott követelményeknek megfelelően készült, de tervezését az Avro még a tender kiírása előtt megkezdte. A kiírás egy kétmotoros, világszerte alkalmazható közepes bombázóval szemben támasztott követelményeket tartalmazza, többek között képesnek kell lennie 8.000 font (3.630 kg) bombaterhet, vagy 2 db 18 hüvelykes (457 mm) torpedót szállítani, utazósebességének legalább 275 mérföld/órának (440 km/óra) kell lennie 15.000 láb (4.570 méter) magasságban és legfeljebb 30 fokos zuhanóbombázásra is alkalmasnak kell lennie.

avro_manchester_l7246_1939_07_25_01.jpgAz Avro Manchester bombázó L-7246 lajstromszámú első prototípusa

Az Avro mellett a Boulton Paul, a Bristol, a Fairey, a Handley Page, a Short Brothers repülőgépgyárak is versenyben voltak a kiírás megnyeréséért. 1937 júniusában a minisztérium első helyen az Avro, és tartalékként a Handley Page terveit választotta ki és rendelt két-két prototípust mindkét gyártótól. De a Handley Page még júliusban jelezte, hogy módosítják a HP.56 munkaszámú repülőgépük terveit és négymotoros bombázót fejlesztenek inkább, mivel a kétmotoroshoz használni kívánt Rolls-Royce Vulture X-24 motorok még rengeteg hibától szenvednek.

Az Avro viszont folytatja a fejlesztést és megépítik az első prototípust a Vulture motorokkal. Ezt a motorblokk típust még 1935-ben fejlesztette ki a Rolls-Royce. Gyakorlatilag két darab, 21 literes, 12 hengeres, V elrendezésű, 885 lóerős Rolls-Royce Peregrine motort építenek össze, a közös főtengely körül, egymással szemben, így kapva meg a 42 literes, 24 hengeres, X elrendezést. A tervezéskor még úgy számolták, hogy 1.760 lóerő körüli teljesítmény leadására lesznek képesek, de a gyakorlati teszteken csak 1.480 - 1.500 lóerőre voltak képesek. Emellett számos technikai problémával is küszködnek, amiket, és a teljesítmény növelését nem sikerül megoldaniuk.

Peregrine_02.jpgA V-12 Rolls-Royce Peregrine motor

Vulture_01.jpgA két Peregrine összeépítve, így már X-24 Rolls-Royce Vulture 

A repülőgép törzse vízszintes hosszmerevítős szerkezetű, amire az alumínium borítást süllyesztett szegecsekkel rögzítik, hogy javítsák a gép légellenállását. Az öntömítő üzemanyag tartályok a szárnyakban kerülnek elhelyezésre. A gép hossza 21,34 méter, szárnyfesztávolsága 27,46 méter. Szerkezeti tömege 14.152 kg, felszálló tömege 22.680 kg. Maximális repülési magassága 5.852 méter, csúcssebessége 424 km/óra.

avro_manchester_l7246_1939_07_25_04.jpgAz L-7246 lajstromszámú első prototípus oldalnézete

Már az első repülés alkalmával megmutatkoznak a repülőgép hiányosságai és problémái, elsők között is a megbízhatatlan és gyenge teljesítményű motorok, valamint az iker függőleges vezérsíkok elégtelen mérete, ami miatt a repülőgép nehezen manőverezhető.

Előretekintés

 

A repülőgép alapvető problémáit a későbbiekben sem sikerül majd megoldani, mert bár a vízszintes vezérsíkok méretét megnövelik, de a motor teljesítményén és megbízhatóságán nem tudnak majd javítani. 1940. novemberében hadrendbe állítják majd a típust, de 209 legyártott példány után 1941. novemberében a gyártását leállítják. A frontszolgálatból 1942 közepén vonják ki őket, a hadrendből pedig 1943-ban.

Viszont az alapjaiból kiindulva, megnövelt mérettel és Rolls-Royce Merlin motorokkal felszerelve az Avro később megalkotja a második világháború egyik legjobb brit bombázóját az Avro Lancaster-t.

avro_manchester_mk_i.jpgAvro Manchester Mk. I harmadik függőleges vezérsíkkal, amivel a manőverezőképességet próbálják javítani

 

avro_manchester_mk_ia.jpgAvro Manchester Mk. IA megnövelt függőleges vezérsíkokkal

 

avro_lancaster_mk_i.jpgAz utód, az Avro Lancaster

 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr596271206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eMM2 2014.10.09. 21:15:26

Ugyanaz a szitu mint a németek He 177-Greifnél. Ott a DB 601 motort építették össze oszt a 4 jó motorból csináltak 2 rosszat.Minden baja volt,szeretett kigyulladni stb,meg is kapta a repülő koporsó becenevet.Csak a németek erőltették, a briteknek meg több eszük volt.