A második világháború akkor és most

1939. augusztus 27. vasárnap - He 178, az első sugárhajtású repülés

2014. augusztus 27.

A repülés történetében először repül gázturbinás sugárhajtású repülőgép, a Heinkel He 178

 

A Heinkel repülőgépgyár saját fejlesztésű, He 178 típusú gázturbinás sugárhajtású repülőgépe végrehajtja első repülését. Pilótája ugyanaz az Erich Warsitz, aki 1939. június 20-án a He 176 típusú repülőgéppel végrehajtja a repüléstörténet első rakétahajtású repülését is.

Heinkel_He_178_01.jpgHeinkel He 178

A He 178 hagyományos, felső szárnyelrendezésű repülőgép, hossza 7,48 méter, szárnyfesztávolsága 7,2 méter, magassága 2,1 méter. Üres tömege 1.620 kg, míg teljesen feltöltve 1.998 kg. A HeS 3 típusú, 4,4 kN tolóerejű sugárhajtómű a törzs hátsó részében található, a levegőbeömlő nyílás az orron, míg a sugárkilépő nyílás a farok végében. A gép első repülése sikerrel zárul, a repülőgép eléri az 598 km/óra sebességet, bár még csak 10 perc teljes értékű repülésre képes.

Heinkel_He_178_02.jpgA kifutópályán

A gyár a repülőgép fejlesztését teljes titoktartás mellett 1936-ban kezdte meg, Hans von Ohain, egy tehetséges ifjú mérnök sugárhajtómű tervei alapján. A német légierő, a Luftwaffe és a légügyi minisztérium, a Reichsluftfahrtministerium - akik szintén nem tudtak a kísérletekről - képviselőinek először 1939. november 1-én mutatják be a repülőgépet, de ők nem mutatnak túlzott érdeklődést iránta. Ennek oka, hogy ez a két szervezet szintén titokban, már folytatja a sugárhajtású repülőgép kifejlesztését és azt a projektet helyezik előtérbe.

A Heinkel ennek ellenére eldönti, hogy továbbra is saját projektként megkezdi a He 280 típusú kétmotoros sugárhajtású vadászgép kifejlesztését a He 178-al szerzett tapasztalatok alapján.

Heinkel_He_178_V2_01.jpgHeinkel He 178 V2

A He 178 első példánya idővel a berlini Deutsche Luftfahrt-Sammlung múzeumba kerül, ahol 1943-ban semmisül meg egy légitámadásban.

Egy második példány is készül He 178 V2 jellel, de ez sosem emelkedik a levegőbe önálló hajtóműves meghajtással, és ez sem éli túl a második világháborút.

Heinkel_He_178_replica.jpgHe 178 replika a Rostock-Laage repülőtéren

 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr336562181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2014.08.29. 11:28:10

Félig OFF

Mennyire igaz az a mende-monda, hogy Jendrassik György keze vastagon benne volt a német sugárhajtómű fejlesztési kérdésekben és a II. VH végén az angolok, a ruszkik és az USA is küzdött a "megszerzéséért" és így kötött ki a Vickersnél?

Túrós (törölt) 2014.08.29. 11:28:15

uh azért nem kicsit kellett tökösnek lenni hogy ezt felvigyék tesztrepüésre

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.08.29. 11:31:39

Talán ezekkel megnyerhették volna a háborút, de vélhetően a náci vezetés nem látta a jelentőségüket.