A második világháború akkor és most

A HMS Courageous repülőgéphordozó

2014. szeptember 18.

A HMS Courageous repülőgéphordozó, a brit hadiflotta első vesztesége a második világháborúban 

 

A HMS Courageous eredetileg Courageous osztályú csatacirkáló volt, amiket gyors, minimális páncélzatú hadihajóknak terveztek flotta felderítésre és ellenséges vadászhajók elpusztítására. Gerincét 1915. március 26-án fektetik le, vízre 1916, február 5-én bocsátják és 1916. november 4-én áll hadrendbe. Standard vízkiszorítása 19.490 tonna, míg a teljes vízkiszorítása 22.920 tonna. Hossza 239,4 méter, szélessége 24,7 méter, merülése 7,9 méter. Fő fegyverzete 4 db 15 hüvelykes (381 mm) hajóágyú két toronyban.

HMS_Courageous_001_1.jpgA HMS Courageous csatacirkáló a tat felől

Az első világháború során főleg őrjáratokon vesz részt és aknákat telepít de a második Heligoland Bight-i csatában aktívan vesz részt a harcokban.

HMS_Courageous_WWI.jpgA HMS Courageous csatacirkáló az orr felől

Az 1922-es Washingtoni Haditengerészeti Egyezmény korlátozza az egyes hajótípusok tömegét, és fegyverzetét, így a brit haditengerészet is a régi csatahajói és csatacirkálói leszerelésére kényszerül. De az egyezmény engedélyezi 67.059 tonna meglévő hajómennyiség átépítését repülőgéphordozóvá. A HMS Courageous kiváló alapnak ígérkezik erre a szerepkörre nagy hajótestével és gyorsaságával.

HMS_Courageous_1929_Jugoszlavia.jpgA HMS Courageous repülőgéphordozó 1929-ben a Jugoszláv Kotori-öbölben

A csatacirkáló átépítését 1924. június 29-én kezdik meg, ami során elbontják a teljes fedélzetét és fegyverzetét, majd egy kétszintes hangárfedélzetet építenek a csupasz hajótörzsre. A hajó orrán a felső hangár egy rövid felszállófedélzetben folytatódik, ami a korai repülőgépeknek még megfelelő, de a későbbi típusoknak már rövid a felszálláshoz. Később már csak a felső, hosszabb felszállófedélzetet használják a repülőgépek, amikből összesen 48 db tárolására és szállítására van lehetőség.

HMS_Courageous_1936_1.jpgA HMS Courageous repülőgéphordozó a levegőből

A HMS Courageous 1939. szeptember 3-án fut ki Plymouthból tengeralattjáró-elhárító őrjáratra a 12-12 db Fairey Swordfish torpedóvető repülőgépekkel felszerelt No. 811 és No. 822 Squadronokkal (811. és 822. repülőszázadok) a fedélzetén. Védelméről négy brit romboló gondoskodik. Az őrjárat során repülőgépei folyamatosan keresik az Írország körüli vizekben a német U-Bootokat.

HMS_Renown_HMS_Courageous_HMS_Furious_1934.JPGHMS Furious és HMS Courageous repülőgéphordozók, valamint a HMS Renown csatacirkáló 1934

Egy vadászó német  tengeralattjáró, az U-29 nagyon szerencsés időben talál rá a repülőgéphordozóra, aminek két kísérő rombolóját épp átirányították egy támadás alatt álló kereskedelmi hajó megsegítésére és repülőgépei sincsenek a levegőben, mert őrjáratról visszatérve épp újratöltik őket a fedélzeten. Így követi a tengeralattjáró majd két órán át a HMS Courageoust, amikor is az szélirányba fordul, hogy repülőgépeit útnak indíthassa.

U-29_003.jpgA német U-29 tengeralattjáró

De ezzel pont merőlegesen befordul az U-boot elé, tökéletes célpontot képezve, ami nem is késlekedik és három torpedót lő ki rá, amiből kettő eltalálja a bal oldalát. A repülőgéphordozó 20 perc alatt elsüllyed, 519 tengerészével, köztük a kapitánnyal együtt. A túlélőket egy brit és dán kereskedelmi hajó menti ki, miközben a két romboló órákon keresztül sikertelenül próbálja meg elsüllyeszteni a tengeralattjárót, ami végül kereket old.

HMS_Courageous_001.jpgA süllyedő HMS Courageous az egyik kísérő rombolóról fényképezve

A HMS Courageous nagy veszteség a brit haditengerészetnek és levonva a tanulságokat három nappal később visszavonják valamennyi repülőgéphordozójukat a tengeralattjáró-elhárító őrjáratokból.

A német haditengerészetnek és a tengeralattjáró parancsnokának Korvettenkapitän Otto Schuhartnak valamint legénységének viszont hatalmas dicsőség a hajó elsüllyesztése. Tettükért a kapitány megkapja az Első osztályú Vaskeresztet, míg a legénység tagjai a Második osztályú Vaskeresztet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr506706087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.