A második világháború akkor és most

A Muszasi felfedte utolsó titkát

2015. március 07.

Megtalálták a világon valaha létezett legnagyobb csatahajó nyughelyét

 

A felfedezés


2015. március 4-én az amerikai milliárdos és Microsoft társalapító Paul G. Allen és tengeri kutatócsapata hivatalosan is bejelentette, hogy 2015. március 2-án felfedezték az 1944. október 24-én elsüllyedt monumentális japán csatahajó, a Muszasi végső nyughelyét. Az egykori Japán Birodalmi Haditengerészet büszkeségének roncsát 1.000 méter mélyen a Fülöp-szigeteki Sibuyan-tengeren találták meg a kutatók.

muszasi_001.jpgA Muszasi orra az orrdísszel az ROV felvételén (Paul G. Allen Twitter)

Paul G. Allen a tenger titkainak és a második világháború eseményeinek megrögzött kutatója valamint elkötelezett híve a tárgyi emlékek megőrzésének. A Muszasi végső nyughelye után már nyolc éve kutatott saját kutatócsapatával és az M/Y Octopus magán jachtjával, ami kutatási, tudományos és mentő feladatokra is alkalmas. Allen és az Octopus korábban már részt vett többek között a Google Earth-el és a Discovery Science Channel-el közös kutatásokban, a HMS Hood csatahajó harangjának kiemelésére indított 2012-es expedícióban és ugyanebben az évben James Cameron egyszemélyes, a tenger legmélyebb pontjára történő lemerülésében is.

octopus_01.jpgAz M/Y Octopus, a luxus mellett egy teljesen felszerelt kutatóhajó is egyben. 126 méteres hosszával 2003-as vízre bocsátásakor a világ legnagyobb jachtja volt, ma már csak a 15.

Az alábbi galériában láthatók a felfedezők által elsőként nyilvánosságra hozott sajtófotók.

 

A Jamato csatahajó-osztály


A Jamato osztályú Muszasi csatahajó és testvérhajója az osztály névadó Jamato volt a világon valaha épített két legnagyobb, legerősebb tüzérségi fegyverzettel felszerelt hadihajó. 72-74.000 tonna vízkiszorításukkal nagyobbak, kilenc darab 46 cm-es (18,1 hüvelykes) fő fegyverzetükkel pedig tűzerősebbek voltak minden akkori csatahajónál, és azóta sem épült hozzájuk fogható acélmonstrum. Az 1930-as években a Japán Birodalomban az a gondolat vezetett a megépítésükhöz, hogy Japán gazdasági adottságai miatt nem tudja felvenni a mennyiségi fegyverkezési versenyt ellenségeivel - elsősorban Amerikával - ezért méretbeli előnyhöz kell jutnia a tengeri hadviselésben. Emiatt tervezték a Jamato osztály csatahajóit ilyen hatalmasra, hogy egymagukban egyszerre felvehessék a harcot kettő vagy akár több ellenséges csatahajóval is.

yamato_probaut.jpgA Jamato csatahajó tengeri próbaúton 1941-ben

Ekkor az amerikai haditengerészetnél hadrendben álló legerősebb Colorado osztály csatahajói csak 35.000 tonna vízkiszorítással és nyolc darab 40,64 cm-es (16 hüvelykes) fő tüzérséggel rendelkeztek, míg a Tennessee osztályé csak 33.000 tonnás vízkiszorítással és 12 db 35,56 cm-es (14 hüvelykes) fő fegyverzettel. A Jamatoval és a Muszasival egy időben épülő két új amerikai osztály, a North Carolina és a South Dakota egységei is csak 40-44.000 tonna vízkiszorítással és kilenc darab 40,64 cm-es (16 hüvelykes) fő tüzérséggel rendelkeztek.

 

A Muszasi (武蔵) csatahajó


A Muszasi prefektúráról elnevezett hadihajó megépítésére 1937. júniusában kap megbízást a Mitsubishi Hajógyár, ahol 1938. március 29-én fektetik le a gerincét. A hajó építése és 1940. november 1-i vízrebocsátása teljes titoktartás mellett történik. Utóbbi esemény idejére légiriadót rendelnek el Nagaszakiban, hogy minél kevesebb ember láthassa a félkész hajót. A hatalmas hajótest a vízbe érkezésekor szökőárat kelt, ami végigrohan a kikötőn és a környező folyókon, elöntve a partmenti házakat és halászhajókat is magával ragadva.

muszasi_005_1942_08.jpgA Muszasi fedélzete az orr irányából 1942. augusztusában

A hajó felszerelése és felfegyverzése még közel két évig tart, így csak 1942. augusztus 5-én áll hadrendbe, és a másodlagos- valamint légvédelmi fegyverzetét is csak az év hátralévő részében kapja meg. 1943. január 15-én az Iszoroku Jamamoto admirális vezette Egyesített Flotta állományába kerül, aminek február 11-én lesz a zászlóshajója, felváltva testvérhajóját a Jamatót ebben a tisztségben. Jamamoto admirális nem sokkal később, 1943. április 18-án életét veszti, amikor amerikai P-38 vadászgépek a Bosszú Hadművelet keretében lelövik repülőgépét mikor a Salamon-szigeteki hadműveletek irányítása közben Bougainville szigetére repül. Hamvait utolsó zászlóshajója a Muszasi szállítja vissza Japánba.

muszasi_006_1943_jamamoto.jpgJamamoto admirális hamvai a Muszasi fedélzetén 1943. május 23-án

1943. tavaszán és őszén két hadműveletben is részt vesz, de az általa vezetett csapásmérő erő egyik esetben sem kerül harcérintkezésbe az amerikai haderőkkel. Az Attu-szigetet azelőtt elfoglalják, hogy a japán haderő odaérne, a Wake-szigetnél pedig nem találják meg az amerikaiakat. Ezután 1943. október 26-tól 1944. február 10-ig a Truk-lagúnában horgonyozik, majd Palau szigetére szállít japán haderőt és felszerelést. Március 29-én itt torpedózza meg az amerikai USS Tunny (SS-282) tengeralattjáró. A hat kilőtt torpedóból csak egy találja el, és az sem okoz jelentős sérülést, de a hajó visszatér a kurei haditengerészeti bázisra, ahol kijavítják és egyúttal másodlagos- és légvédelmi fegyverzetét is megerősítik, valamint új radarberendezéseket is kap.

jamato_muszasi_1943_truk.jpgA Muszasi és a Jamato a Truk-lagúnában 1943. elején

Ezután részt vesz a Mariana-szigeteki csatában, az amerikaiak "nagy pulykavadászatban", ahol szintén nem kerül közvetlen harcérintkezésbe az amerikai haderőkkel. 1944. október 18-án csatlakozik a Leyte-öbölbe induló haderőhöz, aminek a feladata betörni az öbölbe és megsemmisíteni az ott található amerikai és ausztrál haditengerészeti haderőt és a Leyte-szigeten partraszállt szövetséges haderőt. Útban célja felé 1944. október 24-én a Sibuyan-tengeren felfedezi a USS Intrepid repülőgéphordozó egyik felderítőgépe. Két órával később már meg is támadja az első hullám amerikai zuhanóbombázó és torpedóvető. Egy 500 fontos (230 kg) páncéltörő bomba telibe találja az 1. számú fő lövegtornyát, de nem tudja átütni a páncélját. Néhány perccel később egy torpedó találja el a hajó jobb oldalának közepét, ami léket üt rajta és a beömlő tengervíztől 5,5 fokban megdől, de a túlsó oldal elárasztásával ezt sikerül 1 fokra csökkenteni. A támadás során a hajó légvédelme két TBF Avenger torpedóvetőt lő le.

muszasi_008_1944_10_24_001.jpgAmerikai harcigépek támadják a Muszasi csatahajót 1944. október 24-én

Másfél órával később újabb nyolc Helldiver zuhanóbombázó érkezik a USS Intrepidről. Két találatot sikerül elérniük, amiből az egyik átüti a fedélzetet, majd a négy gépterem egyikében robban. Olyan súlyos a sérülés, hogy a termet le kell kapcsolni, ami miatt 22 csomóra (41 km/óra) csökken a csatahajó sebessége. A támadók közül ismét két gépet lő le a hajó légvédelme. De nem nyugodhatnak meg, mert három perccel később kilenc TBF Avenger torpedóvető csap le minden irányból és sikerül három torpedóval eltalálniuk a hajó bal oldalát. Az egyik az 1. számú fő lövegtorony alatt robban, a második a hidraulika géptermét árasztja el tengervízzel - ami miatt a fő lövegtornyoknak a tartalék hidraulika rendszerükre kell átkapcsolniuk - míg a harmadik egy újabb géptermet tesz működésképtelenné. Elárasztásokkal ismét sikerül a hajó dőlését 1 fokra kiegyenlíteni, de a hatalmas mennyiségű víz miatt viszont a hajó orra közel két métert lesüllyed. A fő lövegtornyok végig légvédelmi gránátokkal tüzelnek a támadó gépekre. Az 1. számú fő lövegtorony középső lövegében még a csőben felrobban egy gránát, valószínűleg egy a csőbe került repeszdarab miatt, és ettől tönkremegy a lövegek függőleges irányzásáért felelős hidraulika rendszer is.

muszasi_008_1944_10_24_002.jpgAmerikai harcigépek támadják a Muszasi csatahajót 1944. október 24-én

13:31-kor 29 újabb amerikai gép csap le a Muszasira a USS Essex és a USS Lexington repülőgéphordozókról. Az F6F Hellcat vadászgépek 50 kaliberes nehézgéppuskáikkal a fedélzetet sorozzák, miközben a zuhanóbombázók négy találatot érnek el, mindet a hajó tatján a 3. számú fő lövegtoronynál. A torpedóvetők szintén négy találatot érnek el, ebből hármat az 1. számú fő lövegtorony alatt, ahol már korábban is robbant egy torpedó. A hajó orránál emiatt egyre több víz ömlik be és már 4 méternyit süllyed le, valamint a sebessége is még tovább csökken 20 csomóra (37 km/óra). 

muszasi_008_1944_10_24_003.jpgAmerikai harcigépek támadják a Muszasi csatahajót 1944. október 24-én

Két órával később a USS Enterprise kilenc zuhanóbombázója támadja, ezúttal már 1.000 fontos (450 kg) páncéltörő bombákkal. Négy találatot érnek el, majd a torpedóvetők újabb hármat. Ekkorra a hajó orra már teljesen szétroncsolódik és sebessége 13 csomóra (24 km/óra) csökken. 15:25-kor újabb 37 gép támad rá a USS Intrepid, a USS Franklin és USS Cabot repülőgéphordozókról 13 bomba- és 11 torpedótalálatot elérve, miközben elveszítenek három zuhanóbombázó és három torpedóvető repülőgépet. A közelgő sötétség miatt viszont már nem térnek vissza többet a japán csatahajóhoz.

muszasi_008_1944_10_24_004.jpgAz utolsó kép a Muszasi csatahajóról 1944. október 24-én. A hajó orra már alig látszik, a vízszint már elérte az előfedélzetet.

A Muszasi sebessége 6 csomóra (11 km/óra) csökken, a kormánymű átmenetileg meghibásodik, a kormánylapát kitérített állapotban beragad, a hajó 10 fokkal balra megdől, és az orra is már szinte teljesen elmerül. Végül sikerül északi irányba fordítani, hogy megpróbálják partra futtatni mielőtt elsüllyedne. Egy nehézcirkáló és két romboló kíséri, miközben egy újabb gépterem és néhány kazánterem elárasztásával megpróbálják ismét szintbe hozni. A legénység minden erőfeszítése ellenére 19:15-re a hajó már 12 fokkal dől balra és megkapják a parancsot, hogy készüljenek fel a hajó elhagyására. Negyed órával később a dőlés már 30 fokos és megkezdik a hajó elhagyását, de hat perccel később, 19:36-kor a Muszasi nem bírja tovább, átfordul és elsüllyed. 2.399 fős legénységéből 1.023 főt, köztük a hajó kapitányát, Tosihira Inogucsit viszi magával a hullámsírba. A túlélőket a japán hajók kimentik, akik közül van aki Japánba kerül vissza, mások a Fülöp-szigeteki harcokban harcolnak tovább.

A Muszasi szolgálata során sosem tölthette be azt a szerepet amit szántak neki, hogy megütközzön az amerikai hadiflotta csatahajóival. Abban a korban vívta harcát, amikor már a repülőgéphordozók és repülőgépeik jelentették a fő csapásmérő erőt a tengeri hadviselésben és a csatahajók fénykora már leáldozott. Testvérhajóját a Jamatót 1945. április 7-én szintén amerikai repülőgépek süllyesztették el 10 torpedó és 7 bombatalálattal. Elsüllyesztésükkel végleg lezárult egy korszak a tengeri hadviselés történetében, véget ért a hatalmas lövegekkel felszerelt, vastagon páncélozott csatahajók kora.

muszasi_007_1943_csaszar_01.jpgHirohito császár és tisztjei a Muszasi fedélzetén 1943. június 24-én

 

Néhány jellemző adat a Muszasi hatalmas méreteiről és az 1944-ben rendszeresített fegyverzetéről


A csatahajó hossza 263 méter, magassága 37 méter, merülése 11 méter. 12 kazánja 4 gőzturbinát lát el gőzzel, amik hajtják a 4 hajócsavarját. Gépeinek összteljesítménye 150.000 lóerő (110.000 kW). Maximális sebessége 27,5 csomó (50 km/óra).

muszasi_003_orr.jpgA Muszasi orra a parancsnoki toronyból fényképezve

Fő fegyverzete kilenc darab 46 cm-es 94 Típusú hajóágyú három toronyban elhelyezve. Másodlagos fegyverzete hat darab 15,5 cm-es 3. Év Típusú ágyú két toronyban elhelyezve. Légvédelmi fegyverzete 12 darab 12,7 cm-es 89 Típusú légvédelmi ágyú hat toronyban, valamint 35 darab tripla és 25 db szimpla (összesen 130 db) 25 mm-es 96 Típusú légvédelmi gépágyú. Övpáncélja 41 cm, a fedélzeté 20-23 cm, a fő lövegtornyoké 25-65 cm, a parancsnoki toronyé pedig 50 cm.

muszasi_001_torony_01.jpgA Muszasi parancsnoki tornya

 

(A Muszasi roncsait, valamint az expedíciót valószínűleg hamarosan részletesen is megismerhetjük valamelyik tudományos csatorna műsorán.) 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr167245319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

carp3tm0nster 2015.03.07. 15:30:22

a cikkért köszi. aki többet akar tudni a hajóról annak ez az oldal kötelező: www.acelmonstrum.host22.com/mus.html

Conan The Librarian 2015.03.07. 16:46:32

Hajók iránt érdeklődőknek csemegék itt. Érdemes!

acelmonstrum.host22.com/index.html

Akit csak a Muszasi érdekelne, elég részletes, ugyan innét:

acelmonstrum.host22.com/mus.html

Conan The Librarian 2015.03.07. 16:47:07

@carp3tm0nster: Sorry, egy órája nem frissítettem, már belinkelted. :)

Tke 2015.03.07. 18:02:23

Jó cikk, köszi!

carp3tm0nster 2015.03.07. 20:39:50

@Conan The Librarian: Sebaj, jó tudni, hogy mást is érdekel a téma: :-)

vizipipa 2015.03.07. 22:02:34

Azért az bődületes, hogy ilyen sérülések után még - ha csak csökkentett módban is - működött!
Kösz az anyagot!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2015.03.08. 18:31:56

Biztos hogy a tartományról nevezték el, nem pedig Mijamoto Muszasiról?

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2015.03.08. 23:00:15

@Hammer: Én úgy tudom, hogy a prefektúráról, ahogy a Jamatót is.

bz249 2015.03.09. 11:01:49

Amúgy zseniális volt a jappániak elképzelése ezzel a hajóosztállyal. Egy a csendes óceáni hadmüveleteket tervezö olajban szegény ország megépít egy olyan csatahajót amelyik egy feltöltésre bezabálja a világ üzemanyag tartalékait és aztán ugye alig vesz részt harcban emiatt.

külön.remek 2015.03.10. 09:36:14

Rengeteg ütést kapott, mielőtt letérdelt... de azért lényegében "célhajónak" kicsit drága lett.

külön.remek 2015.03.10. 15:12:50

Hát megszámoltam: összesen 24 bomba és 22 torpedótalálat kellett hozzá, és így sem klasszikusan süllyedt el, hanem átfordulást követően.

Drága pedig mind ember- mind anyagi veszteség tekintetében.

eMM2 2015.03.10. 15:55:56

Ha lett volna helyette 3 kisebb csatahajó az jobb lett volna?
Itt a légifölény elvesztése volt a döntő tényező.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2015.03.10. 16:36:47

@eMM2: Erre idővel a japánok és minden más nemzet is rájött és a félkész csatahajókból inkább repülőgéphordozókat építettek. :) Így járt a Jamato osztály harmadik egysége is, amiből végül a Sinano repülőgéphordozó lett, egyben a legnagyobb hajó amit valaha tengeralattjáró süllyesztett el. (Mindössze 10 nappal a hadrendbe állítása után a USS Archerfish 1944. november 29-én 4 torpedóval végzett vele.) Szerencsétlen egy hajóosztály...

bz249 2015.03.11. 18:09:04

@eMM2: hát mondjuk Guadalcanalnál egy kisebb csatahajó, amelyik konkrétan ott van lényegesen hasznosabb lett volna. A japán csatahajó flottából lényegében egyedül a Kongo-osztály vett részt bevetésekben.

Ahhoz, hogy semmitse csináljanak a Jamato-osztály iszonyatosan drága volt. (a Tirpitz legalább fleet in being szerepben tündökölt, de a Jamato és a Muszasi még ilyen formában sem adott hozzá a háborús eröfeszítésekhez)

bz249 2015.03.12. 10:39:33

@Panzerstellung: az is benne van azért, hogy egy csatahajót sokkal több meló befejezni (a szerencsétlen Vanguard is csak 1946-ra készült el) és ugye egy háborúban minden olyan projekt, ami nem készül el idöben az eröforrások pazarlása.
44-45-re egy amerikai csatahajó elég jól meg tudta védeni magát a légitámadásokkal szemben. Csak aztán ugye jött az atombomba és az egész közelharci koncepció, ahol a nagyobb erösebben páncélozott hajó mindig nyer a kisebb, gyengébben védettel szemben teljesen elavult lett.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2015.03.12. 15:09:46

@bz249: Igen, a nyersanyag és erőforrás volt még fontos szempont és 1942-re ez össze is ért a repülőgéphordozók hegemóniájával. 1942-ben a japánok csúnya veszteségeket szenvedtek a Korall-tengeren és Midwaynél is, pont az amerikai repülőgépek miatt. Muszáj volt pótolniuk az anyahajó veszteségüket. Szerintem ha nem szenvednek ilyen veszteségeket és nincsenek rászorulva az átépítésre akkor megépítik a harmadik Jamato osztályú csatahajót is már csak "nagyzolásból" is, de végül nem így alakult a történelem.

bz249 2015.03.12. 16:39:59

@Panzerstellung: nem építették volna meg, mert 1941-ben eldöntötték, hogy nem fejezik be. Annyi volt a kérdés, hogy szétbontják-e a sólyán (a sólya volt az értékes eröforrás) vagy úszóképessé teszik. Egyszerübb volt úszóképessé tenni, és vízre bocsátani.

Aztán 1942 után valóban beütött a hordozóhiány és hirtelen értékessé vált a félkész hajótest is.

19391945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2015.03.12. 17:13:23

@bz249: Az előzményt nem ismertem, csak hogy Midway után döntöttek az átépítéséről. Köszi a pontosítást!