A második világháború eseményeit, harceszközeit és résztvevőit bemutató oldal

Kicsi Willie 100 éves!

2015. szeptember 11.

100 éves a világ első harckocsija

 

1915. szeptemberében lánctalpán ezekben a napokban teszi meg első lépéseit a világ első katonai célra kifejlesztett lánctalpas páncélozott harcjárműve, a Little Willie (Kicsi Willie). Egyúttal ez a születése a páncélos fegyvernemnek és hadviselésnek is, amivel egy új korszak kezdődik a hadviselés történetében.

little_willie_002.jpgA Little Willie (Kicsi Willie) árokáthidaló képességét tesztelik

Az első világháborúban 1914. végére patthelyzet alakul ki a nyugati fronton és a gyors győzelem lehetősége mindkét fél esetében egyre távolabb kerül. A német támadást megállítják Belgiumban az első ypres-i csatában és az antant hatalmak ellentámadásai is mind kudarcba fulladnak. A front megmerevedik és a harcoló felek géppuskákkal, tüzérséggel és szögesdróttal védett lövészárkaikba húzódnak vissza, hogy onnan indítsanak iszonyatos véráldozat árán támadást a senki földjén keresztül, hogy aztán néhány tíz-száz méter megtétele után megtépázva térjenek vissza.

little_willie_bovington_001.jpgA Little Willie a Bovington Harckocsi Múzeumban
(forrás: The Tank Museum)

Mindkét fél keresi azt a "csodafegyvert", ami képes feloldani a patthelyzetet és meghozhatja az áhított áttörést és győzelmet. A németek a vegyi fegyverek irányába fordulnak, míg az angolok egy új gép, egy "szárazföldi csatahajó" fejlesztésébe kezdenek. Ernest Swinton, egy brit műszaki tiszt 1914. novemberében javaslatot terjeszt fel a brit főparancsnokságnak, amelyben hernyótalpas elven működő benzinmotoros vontatók alapjaira épített páncélozott géppuskarombolók alkalmazását javasolja a patthelyzet feloldására. Elképzelése szerint két Maxim géppuska és egy 2 fontos ágyú alkotná a fegyverzetüket és edzett acéllemezek a páncélzatukat. A koncepció egyes alkotóelemei önállóan már léteznek akkoriban, létezik az amerikai Holt cég lánctalpas mezőgazdasági vontatója - aminek egyik változatát már használja is a francia hadsereg, mint tüzérségi vontató -, létezik 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű benzinmotor és páncélgépkocsikat már mindkét fél bevet a harcokban, csak azok viszont nem rendelkeznek megfelelő terepjáró képességgel. Javaslata szerint már csak a meglévő elemeket kellene egy harceszközben egyesíteni.

number_1_lincoln_machine_william_fosters_co_1915.jpgKészül a Number 1 Lincoln Machine a William Foster & Co. vállalatnál

A javaslatot a Hadügyminisztériumban fantazmagóriának titulálják, de tudomást szerez róla Winston Churchill is, az Admiralitás Első Lordja, aki meglátja a lehetőséget az elképzelésben és a haditengerészet költségvetéséből biztosít anyagi támogatást a fejlesztéshez. 1915. februárjában feláll és megkezdi működését a Szárazföldi Hajók Bizottsága (Landships Committee), aminek a feladata a "szárazföldi csatahajók" fejlesztésének felügyeletet. Az alábbi követelményeket állítják fel a tervezett harcjárművel szemben: két géppuskával és egy gyorstüzelő könnyűágyúval legyen felfegyverezve, 10 fős személyzet számára legyen benne elegendő hely, sík terepen a sebessége legyen 4 mérföld/óra (6,4 km/óra), legyen képes 5 láb (1,5 méter) magas mellvéd megmászására, 8 láb (2,4 méter) széles árok áthidalására, élesen fordulni és hátramenetben is haladni, valamint 20 mérföldes (32 km) hatótávolsággal rendelkezzen.

number_1_lincoln_machine_1915_09.jpgA Number 1 Lincoln Machine 1915. szeptemberében még az első futómű kialakítással

1915. július 22-én a lincolni William Foster & Co. mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat kap megbízást a fejlesztésre. A hivatalosan Number 1 Lincoln Machine-nak (1. számú Lincoln gép), későbbi becenevén a Little Willie-nek (Kicsi Willie) nevezett prototípus építését 1915. augusztus 11-én kezdik meg és az elkészült példány 1915. szeptember 9-én hajtja végre első menetpróbáját. A jármű egy fegyverzet nélküli egyszerű doboz felépítménnyel rendelkezik, tömege 14 tonna, hossza 5,87 méter, szélessége 2,86 méter, magassága 2,51 méter. Legénysége 5 fő, meghajtásáról pedig egy 105 lóerős, 13 literes, 6 hengeres Daimler-Knight benzinmotor gondoskodik. Már az első próbák során kiderül, hogy a futóműve nem megfelelő, a lánctalp nem stabil, mindig leugrik, de a problémára szeptember során megtalálják a megoldást és új rendszerű futóművet fejlesztenek ki hozzá, amit az utód Big Willie-n (Nagy Willie) is alkalmaznak majd.

little_willie_001.jpgA Little Willie már az új futómű kialakítással

Még a Kicsi Willie gyártása közben kezdődnek meg egy második prototípus tervezési munkálatai is, mert a tervezők nem elégedettek a még nem is létező első prototípus kialakításával, az elvárt feladatnak való megfelelésével. Ezért a második prototípust rombusz alakú testtel és a teljes testen körben végigfutó lánctalpakkal tervezik meg. Ennek a gyártását 1915. szeptember 17-én kezdik meg és 1915. decemberére készül el. Ez lesz a világon elsőként harctéren is bevetett harckocsi első prototípusa. Hivatalos neve Mark I (1. típus), de több becenéven is ismert: Anya, A Wilson Gép, Nagy Willie, Őfelsége Százlábúja. A legismertebb neve mégis a Tank lesz, ami kezdetben csak a fedőneve a német hírszerzés megtévesztésére. Ez a Tank és utódai lesznek azok, amik új fordulatot visznek az első világháború eseményeibe és meghatározzák majd az utána következő 20. századi konfliktusok alakulását is.

british_mark_i_male_tank_somme_25_september_1916.jpgEgy korai Mark I "male" tank Thiepval közelében 1916. szeptember 25-én

Kicsi Willie végül soha nem jut ki a harctérre, nem lesz harctéri változata. 1915. december 6-ra elkészül az új futóműve és innentől kezdve mint teszt-, bemutató- és kiképző harckocsi teljesít szolgálatot. Túléli az első világháború utáni évtizedeket, megmenekül a feldarabolástól és beolvasztástól, majd végül - bár motorja nélkül - az angliai Bovington Harckocsi Múzeumba kerül, ahol restaurálva megtekinthető mint az első világháborús kiállítás darabja.

little_willie_bovington_003_2015_09_10.jpgKicsi Willie 100. születésnapjának ünneplése a Bovington Harckocsi Múzeumban, 2015.09.10.
(kép forrása: The Tank Museum)

süti beállítások módosítása