A második világháború akkor és most

Kicsi Willie 100 éves!

2015. szeptember 11.

100 éves a világ első harckocsija

 

1915. szeptemberében lánctalpán ezekben a napokban teszi meg első lépéseit a világ első katonai célra kifejlesztett lánctalpas páncélozott harcjárműve, a Little Willie (Kicsi Willie). Egyúttal ez a születése a páncélos fegyvernemnek és hadviselésnek is, amivel egy új korszak kezdődik a hadviselés történetében.

little_willie_002.jpgA Little Willie (Kicsi Willie) árokáthidaló képességét tesztelik

Az első világháborúban 1914. végére patthelyzet alakul ki a nyugati fronton és a gyors győzelem lehetősége mindkét fél esetében egyre távolabb kerül. A német támadást megállítják Belgiumban az első ypres-i csatában és az antant hatalmak ellentámadásai is mind kudarcba fulladnak. A front megmerevedik és a harcoló felek géppuskákkal, tüzérséggel és szögesdróttal védett lövészárkaikba húzódnak vissza, hogy onnan indítsanak iszonyatos véráldozat árán támadást a senki földjén keresztül, hogy aztán néhány tíz-száz méter megtétele után megtépázva térjenek vissza.

little_willie_bovington_001.jpgA Little Willie a Bovington Harckocsi Múzeumban
(forrás: The Tank Museum)

Mindkét fél keresi azt a "csodafegyvert", ami képes feloldani a patthelyzetet és meghozhatja az áhított áttörést és győzelmet. A németek a vegyi fegyverek irányába fordulnak, míg az angolok egy új gép, egy "szárazföldi csatahajó" fejlesztésébe kezdenek. Ernest Swinton, egy brit műszaki tiszt 1914. novemberében javaslatot terjeszt fel a brit főparancsnokságnak, amelyben hernyótalpas elven működő benzinmotoros vontatók alapjaira épített páncélozott géppuskarombolók alkalmazását javasolja a patthelyzet feloldására. Elképzelése szerint két Maxim géppuska és egy 2 fontos ágyú alkotná a fegyverzetüket és edzett acéllemezek a páncélzatukat. A koncepció egyes alkotóelemei önállóan már léteznek akkoriban, létezik az amerikai Holt cég lánctalpas mezőgazdasági vontatója - aminek egyik változatát már használja is a francia hadsereg, mint tüzérségi vontató -, létezik 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű benzinmotor és páncélgépkocsikat már mindkét fél bevet a harcokban, csak azok viszont nem rendelkeznek megfelelő terepjáró képességgel. Javaslata szerint már csak a meglévő elemeket kellene egy harceszközben egyesíteni.

number_1_lincoln_machine_william_fosters_co_1915.jpgKészül a Number 1 Lincoln Machine a William Foster & Co. vállalatnál

A javaslatot a Hadügyminisztériumban fantazmagóriának titulálják, de tudomást szerez róla Winston Churchill is, az Admiralitás Első Lordja, aki meglátja a lehetőséget az elképzelésben és a haditengerészet költségvetéséből biztosít anyagi támogatást a fejlesztéshez. 1915. februárjában feláll és megkezdi működését a Szárazföldi Hajók Bizottsága (Landships Committee), aminek a feladata a "szárazföldi csatahajók" fejlesztésének felügyeletet. Az alábbi követelményeket állítják fel a tervezett harcjárművel szemben: két géppuskával és egy gyorstüzelő könnyűágyúval legyen felfegyverezve, 10 fős személyzet számára legyen benne elegendő hely, sík terepen a sebessége legyen 4 mérföld/óra (6,4 km/óra), legyen képes 5 láb (1,5 méter) magas mellvéd megmászására, 8 láb (2,4 méter) széles árok áthidalására, élesen fordulni és hátramenetben is haladni, valamint 20 mérföldes (32 km) hatótávolsággal rendelkezzen.

number_1_lincoln_machine_1915_09.jpgA Number 1 Lincoln Machine 1915. szeptemberében még az első futómű kialakítással

1915. július 22-én a lincolni William Foster & Co. mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat kap megbízást a fejlesztésre. A hivatalosan Number 1 Lincoln Machine-nak (1. számú Lincoln gép), későbbi becenevén a Little Willie-nek (Kicsi Willie) nevezett prototípus építését 1915. augusztus 11-én kezdik meg és az elkészült példány 1915. szeptember 9-én hajtja végre első menetpróbáját. A jármű egy fegyverzet nélküli egyszerű doboz felépítménnyel rendelkezik, tömege 14 tonna, hossza 5,87 méter, szélessége 2,86 méter, magassága 2,51 méter. Legénysége 5 fő, meghajtásáról pedig egy 105 lóerős, 13 literes, 6 hengeres Daimler-Knight benzinmotor gondoskodik. Már az első próbák során kiderül, hogy a futóműve nem megfelelő, a lánctalp nem stabil, mindig leugrik, de a problémára szeptember során megtalálják a megoldást és új rendszerű futóművet fejlesztenek ki hozzá, amit az utód Big Willie-n (Nagy Willie) is alkalmaznak majd.

little_willie_001.jpgA Little Willie már az új futómű kialakítással

Még a Kicsi Willie gyártása közben kezdődnek meg egy második prototípus tervezési munkálatai is, mert a tervezők nem elégedettek a még nem is létező első prototípus kialakításával, az elvárt feladatnak való megfelelésével. Ezért a második prototípust rombusz alakú testtel és a teljes testen körben végigfutó lánctalpakkal tervezik meg. Ennek a gyártását 1915. szeptember 17-én kezdik meg és 1915. decemberére készül el. Ez lesz a világon elsőként harctéren is bevetett harckocsi első prototípusa. Hivatalos neve Mark I (1. típus), de több becenéven is ismert: Anya, A Wilson Gép, Nagy Willie, Őfelsége Százlábúja. A legismertebb neve mégis a Tank lesz, ami kezdetben csak a fedőneve a német hírszerzés megtévesztésére. Ez a Tank és utódai lesznek azok, amik új fordulatot visznek az első világháború eseményeibe és meghatározzák majd az utána következő 20. századi konfliktusok alakulását is.

british_mark_i_male_tank_somme_25_september_1916.jpgEgy korai Mark I "male" tank Thiepval közelében 1916. szeptember 25-én

Kicsi Willie végül soha nem jut ki a harctérre, nem lesz harctéri változata. 1915. december 6-ra elkészül az új futóműve és innentől kezdve mint teszt-, bemutató- és kiképző harckocsi teljesít szolgálatot. Túléli az első világháború utáni évtizedeket, megmenekül a feldarabolástól és beolvasztástól, majd végül - bár motorja nélkül - az angliai Bovington Harckocsi Múzeumba kerül, ahol restaurálva megtekinthető mint az első világháborús kiállítás darabja.

little_willie_bovington_003_2015_09_10.jpgKicsi Willie 100. születésnapjának ünneplése a Bovington Harckocsi Múzeumban, 2015.09.10.
(kép forrása: The Tank Museum)

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr727778264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donatello sörhas · http://farmesmas.blogspot.com/ 2015.09.12. 18:24:33

Jó írás, de a willie-t miért nem fordítottad le vilinek. Ha a kicsit lefordítottad?

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2015.09.12. 20:16:16

@Donatello sörhas: Köszi! :) Azért mert az tulajdonnév még ha becézés is, és azt nem szokás. A little meg jelző.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.12.31. 15:02:21

Nem lesz már új poszt? Szomorú vagyok, a kedvenc blogom volt.
A főoldalon csak pinterest valamik vannak, klikkre bejelentkezést kér :( megnézni semmit sem lehet

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2016.01.06. 21:01:30

@enpera: Még nem halott a blog, csak kicsit hibernált. :) Tervezem hogy lesz még poszt és a weboldal is fel fog éledni. Jelenleg a pinterest és tumblr felületeken vagyok csak aktív. A pinterestet egyébként ajánlom, szép galériák vannak már több mint 5.000 képpel. Igen, az regisztrációs, de semmi kötelezettséggel nem jár és facebookkal, googlelel, stb is könnyen be lehet lépni.
A hibernáció oka pedig az, hogy egyedül óriási feladat fenntartani egy oldalt, blogokat, közösségi médiákat. Tartalmat gyártani, cikkeket írni, oldalt szerkeszteni, stb, mindent naprakészen tartani, fejleszteni. Próbáltam embereket bevonni, társakat, segítőket keresni, de az ígérgetésnél tovább senki nem jutott. Kivéve egyvalakit, aki most a kronológia feltöltésben lesz nagy segítségemre, Veperdi András ny.áll. honv. alezredes személyében.
Emellett az élet is hozott fontosabb feladatokat, dolgokat.
Valamint időközben egy történelmi regénysorozat társszerzőjének is felkértek, így most gyakorlatilag abba fektetem a cikkírásra rendelkezésre álló időt és energiát.
A könyv ez lesz: www.facebook.com/abirodalmikaloz/
De vissza fogok térni ide is, mert nekem is hiányzik a blog és a cikkírás! :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.07. 15:22:25

@Panzerstellung: Szia

Köszi a választ. Az a helyzet, hogy se fbookom, se google-om , semmi ilyenem nincs, és nem is lesz:D

Szóval remélem ha kész a könyv akkor máshol is megtudhatom, mert megvenném.

A képek jó dolgok persze, de nekem a bejegyzések hiányoznak. De abszolút megértem hogy időigényes, én is abbahagytam rég a főzős blogomat.

Ígérgetés, na igen, az jellemző. Én sem mondom hogy segítek, mert nem tudok olyan jól írni, és kisgyermekem van. :)

Esetleg megpróbálhatjuk hogy mondasz egy témát, aztán összegyűjtök valamit róla, csinálok egy bejegyzést, és elolvasod :)

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2016.01.09. 14:42:21

@enpera: Szia!
A könyv nyáron kerül kiadásra, még folynak rajta a munkálatok.
Itt egy leírás róla amit a Történelmiregény-írók Társasága jelentetett meg:

"Hatalmas munkába kezdett Izolde Johannsen és szerzőtársa, Michael T. Marble
A Birodalmi kalóz című regényről többet is megtudhattok Izolde oldalán izoldejohannsen.ucoz.hu/
Izolde Johannsen és Michael T. Marble történelmi regénysorozatának első része. A II. világháborús birodalmi Németország haditengerészetének (Kriegsmarine) bemutatása, a nagy felszíni hadihajók történetén és kapitányaik életrajzán keresztül.
Az Admiral Graf Spee zsebcsatahajó az Altmark ellátóhajó a La Plata-i ütközet és a montevideói diplomáciai tárgyalások négy napjának teljesen újszerű bemutatása. Azon emberek – kiemelten Hans Langsdorff sorhajókapitány a páncéloshajó parancsnoka, Paul Ascher fregattkapitány, a tüzérfőnök és Matthias Pütz matróz - szemszögéből, akik szolgáltak, harcoltak az Admiral Graf Spee fedélzetén, részesei voltak felemelkedésnek és bukásnak és közülük ketten életüket adták a hazáért és a Birodalomért. Minden esemény hiteles életrajzi és haditengerészeti forrásokon alapul. Az olvasók úgy lesznek képesek átélni a történetet, mintha az Admiral Graf Spee legénységének tagjai lennének.
A regény egy, a Kriegsmarine történetének jelentős eseményeit végigkövető hadtörténeti sorozat kezdő kötete. A következő elem a Bismarck csatahajóról fog szólni.
Az írókat számos tanácsadó segíti munkájukban, korábbi tengerészeti kapitányok - köztük egy volt NATO tiszt is -, hazai és külföldi hadászati és modellezési szakértők, történészek. Hátországuk a TITHMHE (TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület)"
A könyvnek létezik már hivatalos oldala, de még az is kialakítás alatt áll:
abirodalmikaloz.hu/

Na, a főzés és blogolás. Az a másik kedvenc. :) Ott is van előkészületben egy blog (már két éve...), de ott lesz két szerzőtárs is. Csak ott el kellene indulni.

Ha van kedved és tudsz rá időt szakítani én szívesen veszem ha írsz és elküldöd, aztán lehet publikálni is. Témát nem adnék meg, arról írj amiről szeretnél, csak a keretbe kell beleférnie: 1939-1945 és ami hozzá kapcsolódik. Lehet típusleírás, eseményleírás, egy csata, vagy személy bemutatása, film- könyv kritika, stb. Az info@1939-1945.hu-ra nyugodtan elküldheted ha van valami, meg hogy ne feltétlenül kommentben levelezzünk. :)

fa2 2016.04.30. 15:16:16

"de több becenéven is ismert: Anya"
Nem! Az anya a géppuskás változat vol, az apa pedig az ágyús. Ez nem a típus neve, hanem a fegyverzet fajtája!

1939–1945 · http://1939-1945.blog.hu/ 2016.05.02. 00:28:06

@fa2: Pedig Anya csak egy van! :)
Az Anya a Mark I harckocsi első prototípusa volt.
Amire Te gondolsz az a "Male" és "Female" a "Férfi" és a "Nő". Ezzel a megkülönböztetéssel jelölték a már sorozatgyártott Mark I és a későbbi harckocsikat a fegyverzetük szerint.