A második világháború akkor és most

100 éves a TANK

2016. szeptember 15.

100 éve jelentek meg először a tankok a harcmezőn, és változtatták meg a hadviselés addig ismert formája

 

1916. szeptember 15. 5:20, Észak-Franciaország, a Somme-i csata harmadik szakaszának első napja.
A brit Captain Harold Mortimore parancsot ad "Daredevil" nevű Mark I típusú tankja vezetőjének az indulásra a csatába. Vele együtt az új fegyverből még további 35 indul támadásra a front különböző szakaszain a nap során.

iwm-q5574.jpgAz új fegyver, a Tank

Ezzel egy új szakasz kezdődik az első világháború és a hadviselés történetében is. Ezután újra kell gondolni az addigi doktrínákat és tanokat, majd új stratégiákat és taktikákat kell kidolgozni és alkalmazni. Az új fegyver megteszi első lépéseit és idővel olyan tényezővé válik, ami az utána következő több évtized háborús konfliktusaiban az egyik döntő és kulcsfontosságú elem lesz.

Ekkor már több mint két éve tart az első világháború. A kezdeti szép remények tovaszálltak, a katonák nem értek haza 1914. karácsonyára, de 1915-ére sem. A nyugati fronton megrekedt a háború. Kegyetlen állóháború alakult ki, amiben tízezrével hullottak a katonák a "senki földjén", hogy megpróbálják elérni az ellenség szögesdróttal és géppuskafészkekkel védett, valamint a tüzérség által támogatott lövészárkait, hogy megpróbálják azokat áttörni. De, a sokszor hetekig - hónapokig húzódó csaták sem hoznak sikereket, legfeljebb csak száz, vagy ezer méterekben mérhető előrenyomulást sok tízezer ember élete árán.

fort_de_la_pompelle_reims_kozeleben.jpgNémet gránát robban a francia lövészárkok között

Ezt a helyzetet mindkét fél igyekszik feloldani. A legkülönfélébb találmányokkal és ötletekkel kísérleteznek. Van ami még a rajzasztalon elbukik, de van ami harci körülmények között is kipróbálásra kerül. Ernest Swinton őrnagy, egy brit műszaki tiszt 1914. novemberében javaslatot terjeszt fel a brit főparancsnokságnak, amelyben hernyótalpas elven működő, benzinmotoros vontatók alapjaira épített páncélozott géppuskarombolók alkalmazását javasolja a patthelyzet feloldására. Elképzelése szerint két Maxim géppuska és egy 2 fontos ágyú alkotná a fegyverzetüket és edzett acéllemezek a páncélzatukat. A javaslatot a Hadügyminisztériumban fantazmagóriának titulálják, de tudomást szerez róla Winston Churchill is, az Admiralitás Első Lordja, aki meglátja a lehetőséget az elképzelésben és a haditengerészet költségvetéséből biztosít anyagi támogatást a fejlesztéshez. 1915. július 22-én a lincolni William Foster & Co. mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat kap megbízást a fejlesztésre. A hivatalosan Number 1 Lincoln Machine-nak (1. számú Lincoln gép), későbbi becenevén a Little Willie-nek (Kicsi Willie) nevezett prototípus építését 1915. augusztus 11-én kezdik meg és az elkészült példány 1915. szeptember 9-én hajtja végre első menetpróbáját.

little_willie_002.jpgKicsi Willie

Még a Kicsi Willie gyártása közben kezdődnek meg egy második prototípus tervezési munkálatai is, mert a tervezők nem elégedettek a még nem is létező első prototípus kialakításával és az elvárt feladatnak való megfelelésével. Ezért a második prototípust rombusz alakú testtel és a teljes testen körben végigfutó lánctalpakkal tervezik meg. Ennek a gyártását 1915. szeptember 17-én kezdik meg és 1915. decemberére készül el. Ez lesz a világon elsőként harctéren is bevetett harckocsi első prototípusa. Hivatalos neve Mark I (1. típus). 1916. januárjában és februárjában sikeres bemutatókat hajt végre a brit katonai és politikai felsővezetés képviselői előtt, ami után 150 darabot rendelnek belőle, és megkezdik az új tank egységek megszervezését és felállítását is, majd márciusban a kiképzést.

mk-iv-tanks-being-built-at-fosters-in-ealry-1917.JPGKészülnek a tankok a Foster üzemben

Az első sorozatban gyártott Mark I tankok 1916. júniusában kerülnek a csapatokhoz és a hadvezetés szeretné őket mihamarabb bevetni a július 1-én a Somme folyónál indított offenzívában. Franciaországba a legnagyobb titoktartás mellett szállítják át az új fegyvereket, amiknek a "Tank" ("Tartály") fedőnevet adják, hiszen alakjuk alapján leginkább nagy víztartályoknak tűnnek. Összesen 50 darab érkezik meg, amiből 49 darabot tudnak összeszerelni szeptember 15-ig, az akkorra tervezett támadás napjáig. Ezek közül 36 éri el a fontvonalat és indul támadásra, míg a többi műszaki probléma miatt nem jut el odáig.

1200px-mark_i_series_tank_in_action.jpgMark I tank támadásban

Az első sikerek biztatóak. 27 tank tud átjutni a senki földjén és jut el a német lövészárkokig. Ezek közül viszont csak hat tud áttörni azokon és betörni a lövészárkok mögé, hogy a vezetési-, tüzérségi- és hadtáp vonalakat támadja. A többi vagy lerobban, vagy elakad, vagy szerencsével kilövik a németek. Másnapra már csak összesen három tank marad bevethető állapotban.

mark_i_002.jpgCsatamezőn elakadt tank

Ennek ellenére összességében sikeresnek mondható az első bevetés. Az természetesnek vehető, hogy egy teljesen új fegyver esetén nagyon sok minden csak az első éles bevetésen derül ki, ráadásul még nincs semmi gyakorlati tapasztalaton alapuló taktika és stratégia a bevetésükre. Az egyértelműen kiderül, hogy műszakilag még megbízhatatlanok a járművek és van még mit fejleszteni rajtuk. Viszont az is kiderül, hogy képesek áttörni a senki földjén és a szögesdrót akadályokon; hogy a német géppuskák és gyalogsági fegyverek hatástalanok ellenük; hogy csak a tüzérség volt képes néhányat harcképtelenné tenni közülük egy-egy szerencsés közvetlen találattal. A német katonák egyes szakaszokon úgy megrémültek attól, hogy az "ördög" jön feléjük, hogy elhagyták állásaikat, míg máshol képesek voltak megállítani azokat. Sok még a tanulni és fejleszteni való az új fegyveren, és végül a Somme-i csatát sem tudják döntően befolyásolni.

the_battle_of_the_somme_july-november_1916_q5576.jpgNégy darab az első néhány bevetett Mark I tank közül

A Somme-i csata végül az Antanthatalmak sovány győzelmével ér véget. 1916. július 1. és november 18. között, egy alig harminc kilométer széles frontszakasz alig néhány kilométeres szakaszán sikerül összesen nyolc kilométert előretörniük. De ennek az ára mindkét oldal halottait, sebesültjeit és eltűntjeit számba véve: 1,2 millió ember, amivel ez a csata lesz az emberiség valaha volt legvéresebb csatája.

somme_senki_foldje_kanadai_vonalak_elott.jpgA "senki földje" a Somme-i csatamezőn a kanadai vonalak előtt

A Tankot innentől kezdve folyamatosan fejlesztik a britek, majd megjelennek a francia, olasz és német tankok is. Később lesz jelentősebb beleszólásuk is az első világháború történéseibe, de az igazán jelentős időszak a második világháború és az utána következő évtizedek lesznek a tankok számára.

troops_with_tank_flers-courcelette_1916_iwm_q_5578.jpgAz egyik első Mark I tank és brit gyalogosok

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr611706023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.