A második világháború akkor és most

Az első tengeri csata Narviknál

2016. szeptember 24.

Az 1940. április 10-i összecsapás a brit és német hadihajók között

 

A Német Birodalom hadigépezetének működéséhez nélkülözhetetlen svéd vasércet a sarkkörtől 220 kilométerre északra fekvő, enyhe éghajlatú és emiatt egész évben jégmentes kikötőjű norvég Narvikban rakodják hajóra, és itt kezdi meg útját a birodalom felé. A németek mindenáron biztosítani is szeretnék ennek az útvonalnak a fennmaradását, míg Nagy-Britannia és szövetségesei pedig mindenáron le szeretnék azt zárni. 1940. elején mindkét fél mérlegeli a helyzetet, és a britek arra jutnak, hogy csak az útvonalat próbálják meg lezárni a kikötőből kivezető fjord elaknásításával, míg a németek inkább Norvégia megszállása mellett döntenek.

15000_tons_steam-hydraulic_forging_press_in_the_krupp_factory_essen_germany_1928.jpg15.000 tonnás hidraulikus prés a német Krupp Művek acélgyárában 1928-ban

A brit hadművelet 1940. április 8-án, míg a német 1940. április 9-én kezdődik meg. A német haderő hat harccsoportja egy kivételével sikeresen teljesíti az első napra kitűzött céljait. Az 1. haditengerészeti harccsoport (Marine Gruppe 1.) - aminek a célja Narvik elfoglalása - is sikeresen hajtja végre feladatát: a harccsoport 10 rombolója sikeresen bejut az Ofotfjordban, legyűrik két régi norvég partvédelmi hadihajó ellenállását, a fedélzetükön szállított 2.000 hegyivadász pedig sikeresen elfoglalja Narvik városát és a fjordban található norvég katonai létesítményeket.

narvik-1924.jpgNarvik 1924-ben

A német tervek szerint a szárazföldi haderőt szállító hadihajóknak a feladatuk sikeres végrehajtása után azonnal vissza kell térniük a német kikötőkbe. A narviki 10 német rombolónak is így kell tennie, de előtte még üzemanyagot kell vételezniük, mert az odaúton felhasználták szinte a teljes készletüket.

Ezt két álcázott - bálnafeldolgozó hajóból átalakított - ellátóhajóról kellene megtenniük. Az egyikük a Jan Wellem még a támadás előtti napon meg is érkezett a kikötőbe, de a másikat, a Kettegatot április 9-én este egy norvég hadihajó elsüllyeszti. A 10 rombolónak így egy hajóról kell tankolnia, ami egyszerre csak két hajót tud kiszolgálni és ráadásul az elavult gépezete miatt az áttöltés 7-8 óráig tart. Emiatt április 10-én hajnali 4 órára még csak 3 romboló felöltésével végeznek.

bundesarchiv_bild_101i-758-0056-35_norwegen_deutsche_kriegsschiffe_diether_von_roeder_front_at_narvik_the_destroyer_in_the_back_is_z9_wolfgang_zenker.jpgNémet rombolók Narvikban. Lent, tattal a mólónak a Diether von Roeder. 

A narvikban veszteglő 10 német romboló (Zerstörer) mind az 1930-as években épült, modern, 1934-, 1934A- és 1936 osztályú rombolók:

Z2 Georg Thiele - 1934 osztály
Z9 Wolfgang Zenker - 1934A osztály
Z11 Bernd von Arnim - 1934A osztály
Z12 Erich Giese - 1934A osztály
Z13 Erich Koellner - 1934 osztály
Z17 Diether von Roeder - 1936 osztály
Z18 Hans Lüdemann - 1936 osztály
Z19 Hermann Künne - 1936 osztály
Z21 Wilhelm Heidkamp - 1936 osztály (zászlóshajó)
Z22 Anton Schmitt - 1936 osztály

Az 1934 osztály fő jellemzői

Vízkiszorítás: 2.200 tonna
Hossz: 119 méter
Szélesség: 11,3 méter
Merülés: 4,3 méter
Maximális sebesség: 36 csomó (67 km/óra)
Fegyverzet: 5 db 12,7 cm-es ágyú, 4 db 3,7 cm-es légvédelmi gépágyú, 6 db 2 cm-es légvédelmi gépágyú, 8 db 53,3 cm-es torpedóvetőcső, 60 db tengeri akna

Az 1934A osztály fő jellemzői

Vízkiszorítás: 2.200 tonna
Hossz: 119 méter
Szélesség: 11,3 méter
Merülés: 4,3 méter
Maximális sebesség: 36 csomó (67 km/óra)
Fegyverzet: 5 db 12,7 cm-es ágyú, 14 db 3,7 cm-es légvédelmi gépágyú, 10 db 2 cm-es légvédelmi gépágyú, 8 db 53,3 cm-es torpedóvetőcső, 60 db tengeri akna

Az 1936 osztály fő jellemzői

Vízkiszorítás: 2.800 tonna
Hossz: 125 méter
Szélesség: 11,7 méter
Merülés: 4,5 méter
Maximális sebesség: 36 csomó (67 km/óra)
Fegyverzet: 5 db 12,7 cm-es ágyú, 4 db 3,7 cm-es légvédelmi gépágyú, 7 db 2 cm-es légvédelmi gépágyú, 8 db 53,3 cm-es torpedóvetőcső, 60 db tengeri akna

1940. április 10-én hajnalban a Bernard Warburton-Lee kapitány parancsnoksága alatt álló brit 2. romoló flotilla 5 db rombolója hajózik be az Ofotfjordba Narvik felé, hogy megtámadja a német haderőt. Ezek a brit hadihajók április 8-án még azzal a feladattal indultak a térségbe, hogy aknásítsák el a fjordot, de most parancsot kapnak a német hajók elleni támadásra.

A Narvik felé közeledő 5 brit romboló mind az 1935-1936-ban épült H osztályba tartozó modern hadihajó:

HMS Hardy (zászlóshajó)
HMS Hotspur
HMS Havock
HMS Hunter
HMS Hostile

A H osztály fő jellemzői

Vízkiszorítás: 1.800 tonna
Hossz: 98,5 méter
Szélesség: 10,1 méter
Merülés: 3,8 méter
Maximális sebesség: 35,5 csomó (65,7 km/óra)
Fegyverzet: 4 db 4,7 hüvelykes (12 cm-es) ágyú, 8 db 12,7 mm-es gépágyú, 8 db 53,3 cm-es torpedóvetőcső, 20 db mélységi töltet

A brit romolók hajnali 4:30-kor észrevétlenül érik el Narvikot, mert a Diether von Roeder pont elhagyta az őrhelyét hogy Narvikba hajózzon az utántöltésre, ahol ekkor még a Hermann Künne és a Hans Lüdemann horgonyozik a Jan Wellem mellett és tankol, míg a Wilhelm Heidkamp és az Anton Schmidt a közelben várakozik a váltásra. A Wolfgang Zenker, az Erich Giese és az Erich Koellner Narviktól 15 kilométerre északkeletre egy öbölben, míg a Georg Thiele és a Bernd von Armin 20 kilométerre délnyugatra szintén egy öbölben várakozik.
A britek azonnal támadásba lendülnek, ami teljes meglepetésként éri a németeket. A Wilhelm Heidkampot és az Anton Schmidtet torpedóval elsüllyesztik, míg a Diether von Roedert súlyosan és a maradék két rombolót pedig könnyebben megrongálják. A zászlóshajó, a Heidkamp fedélzetén életét veszti a kötelék parancsnoka Kapitän zur See Friedrich Bonte is. A német szárazföldi egységek tüzet nyitnak a brit hajókra, amik nem veszik fel velük a harcot, hanem visszaindulnak a nyílt tenger irányába. Amíg még lőtávolban vannak, az HMS Hostile folyamatosan lövi ki a torpedóit a kikötőben horgonyozó hajókra és összesen 11 (6 német, 2 svéd, 2 norvég és 1 brit) kereskedelmi hajót süllyeszt el.

bundesarchiv_bild_101ii-mw-5618-16_narvik_hafen_gesunkene_schiffe_german_tanker_jan_wellem_with_a_sunk_merchant_to_the_right.jpgA Jan Wellem ellátóhajó (balra) a brit támadás után a kikötőben fedezékbe húzódva

Reggel 7 órakor, a Narviktól 10 kilométerre nyugati irányba egy sorban haladó brit rombolókra lecsap az időközben az öblökből a helyszínre érkező 5 német romboló. A délnyugatról érkező kettőnek sikerül kereszteznie a britek útját és erős tüzet zúdítanak a vezérhajóra. Először kilövik az HMS Hardy első ágyúit, majd a parancsnoki állását is, ahol halálosan megsebesül a hajó és egyben a kötelék parancsnoka, valamint életét veszti szinte teljes tisztikara. Miután a kazánház is több találatot kap, az egyik túlélő tiszt balra, a part felé kormányozza a lángoló fedélzetű hajót, hogy partra futtassa azt. Ez sikerül is neki és a túlélők elhagyják a hajót. Utolsónak a hátsó ágyú és a torpedóvetőcsövek kezelői, akik önként addig maradnak a lángoló hajón, amíg az utolsó gránátot és torpedót is ki nem lőtték a németek felé. Ezután Bernard Warburton-Lee kapitány már a parton hal bele sérüléseibe.

hms_hardy_1936.jpgAz HMS Hardy romboló 1936-ban

Az HMS Hardy kiesése után a sorban utána haladó HMS Hunter veszi át a parancsnokságot, de nagyon gyorsan egy torpedó- és több gránáttalálatot is kap, amitől hirtelen lelassul. A mögötte haladó HMS Hotspur, ami szintén súlyos találatokat szenved el, időleges kontrollhiány miatt nem tud manőverezni és hátulról belerohan a Hunterbe. A Hotspur leúszik a Hunterről, de az annyira megrongálódott, hogy az oldalára fordulva elsüllyed. Ezután mind az öt német romboló a Hotspurra veti magát, amit a Hostile és a Havock ment ki szorult helyzetéből azzal, hogy füstfüggönyt képezve fedezik a visszavonulást. Így már sikerül elszakadniuk a németektől és kijutniuk a fjordból, ami közben még elsüllyesztik az útjukba akadó Rauenfels lőszerszállító hajót. Az öt német romboló közül csak a Georg Thiele sérül meg, de nem indulhatnak a britek üldözésére, mert már vészesen ki vannak fogyva az üzemanyagból és a lőszerből, ezért visszaindulnak Narvik kikötőjébe.

hms_hostile_h55_iwm_fl_013957.jpgAz HMS Hostile romboló

Csak a számokat nézve a britek vesztettek a csatában, hiszen nekik 5 hajójukból süllyedt el 2 és rongálódott meg súlyosan 1, míg a németek 10 hajóból szenvedtek ugyanekkora veszteséget. Azonban a németek a fjordban rekednek üzemanyagból és lőszerből kifogyva, és biztosak lehetnek benne, hogy a britek hamarosan visszatérnek, de legalábbis várni fognak rájuk a kijáratnál.
Később, mindkét a csatában elesett parancsnok posztumusz megkapja a hazájában adományozható legmagasabb katonai kitüntetést: Friedrich Bonte a Vaskereszt Lovagkeresztjét, Bernard Warburton-Lee pedig a Viktória Keresztet.

warburton_bonte.jpgA két parancsnok: Bernard Warburton-Lee (b) és Friedrich Bonte (j)

A Narviknál ragadt német rombolók sorsáról pedig egy következő bejegyzésben lesz szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr3611735577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.