A második világháború akkor és most

Életkörülmények egy német U-Boot fedélzetén!

2020. május 14.

A tengeralattjárós élet nem volt fenékig tejfel..

 

Egy német U-Boot fedélzetén az életkörülmények rosszabb voltak, mint bármely más hajón a tengeren. Minden járőrözés, vagy küldetés eltarthatott néhány héttől, akár hat hónapig is. A legénység nem tudott fürödni, vagy borotválkozni, hiszen veszélyes volt hosszabb időt felszínen lenni. Egy felderítő bármikor észrevehette őket. Ugyan azt a ruhát kellett viselniük, csak egy fehérnemű és zokni cseréjével. A tartalék vizet szigorúan csak iváshoz lehetett felhasználni, és különösen probléma volt ez, ha az egyik víztartályt gázolajjal kellett feltölteni.

qsz59srahr4y.jpg
                         Egy alternatív WC megoldás "Torpedo LOS"

A "Milchkuh" azaz ahogy a katonák hívták tejelős tehén volt az a U-Boot, amelyet kifejezetten a többi tengeri U-Boot feltöltésére szereltek fel. Ez például a U571 moziból lehet ismerős, amiben szintén egy hasonló ellátó sietett, a meghibásodott 571 megjavítására. Általában egy ilyen ellátó egyébként az alap ellátmányon felül postát, és állítólag francia nők parfümös fehérneműjét is hozta (a legenda nincs megerősítve, se nem cáfolva).
screenshot_2020-05-12_type_viic_u-tanker.png
spaceout.gif
                                                    Type VIIC & U-Tanker hasonló a fejőstehénhez

 

A küldetés elején a lehető legtöbb ételt tömték be a U-Boot minden rendelkezésre álló helyére. A két illemhely egyikét sokszor teljesen feltöltötték élelmiszerrel. Azt a WC-t nem lehetett használni addig, amíg az ételt el nem fogyasztották. A sonkák, kolbászok, egyéb sóval tartósított hús készítmények,  és más különféle élelmiszerek a csövekből és a támaszokból lógtak lefelé, amik néhány nap múlva olajos ízt vettek fel.

jb04.jpg

 

A lehető legjobb ételeket hozták magukkal, friss hús, kolbászok, kenyeret, friss gyümölcsöt és zöldséget, de a hűtés hiánya miatt, az élelmiszerek nem voltak kimondottan tartósak. A táplálék ezért főleg konzervekből állt. Emelték a szója alapú bratlingpulver nevű ételt is, amelyet a U-Boot legénységének adtak ki. A dízel kipufogógáz állandó expozíciója miatt, amely az élelmiszerek körül volt, egyébként dízel "élelmiszernek” hívták.

 

A legénység amely szakemberekből és tengerészekből állt, nos ezek az emberek voltak a felelősek a berendezések üzemeltetéséért és karbantartásáért. Aztán ott voltak az általános szolgálati feladatok, például a torpedók betöltése, az őrzés a hídon és a fedélzeti fegyverek működtetése. A napokat három, 8 órás műszakban osztották, az egyiket alvásként, egyet rendszeres szolgálatként és egyet egyéb feladatok elvégzésére. A szakembereknek három négy órás műszak volt, és két 6 órás műszak volt éjszaka. Az egyik legrosszabb feladat a vihar ideje alatti az őrszolgálat volt. Az észak-atlanti durva környezet miatt jeges hullámok folyamatosan végigsöpörték a tornyot. A személyzetet csak egy biztonsági kötél biztosította.

 

 

15943311925_790a762f69_b.jpg

 

WC-re menni nem volt egyszerű feladat, csak egy WC volt, amíg a másikban tárolt élelmiszerek el nem fogytak, tehát gyakorlatilag egy WC a teljes legénységre. Akinek kicsit is érzékeny a gyomra, az át tudja érezni ezt a problémát. Az öblítő rendszer kézi szivattyúból állt, ahol a "hulladék" tartalmát minden felhasználás után kézzel szivattyúzták az óceánba. Tilos volt a WC használata az ellenség támadásakor,  mert attól tartottak, hogy a lebegő hulladék, és a zaj figyelmezteti az ellenséget a Uboat jelenlétére.

 

 

A tengeralattjárókkal töltött idő nagyon nem volt könnyű. Magánélet gyakorlatilag nem volt. A kapitánynak is csak egy privát körlet állt rendelkezésére, függönnyel elválasztva. A hónapok elmúltak, és nem voltak fák, dombok és szilárd talaj, ahova a lábát letehette volna az ember. Kivéve a U-Boot fedélzetét. Az egyetlen izgalom az volt, amikor egy ellenséges hajót vadásztak, vagy amikor magukat szórakoztatták. A legénység az idő múlásával, a kapitány engedélyével hallgatott, egy a hajón elhelyezett lemezjátszót, vagy kártyajátékot játszhatott, esetleg egyéb szórakozást találhatott. A DAS BOOT, és az eredeti sorozatból készült feldolgozásból is kiderül, hogy egy ilyen járőrözés, vagy küldetés végére nem csak fizikailag, esztétikailag, hanem szellemileg is nagyon leterhelt legénység tért vissza.

 

12390376_web1_s-sub-edh-180619.jpg

                                                                          A kapitány

 

A küldetés végére tehát a legénység hosszú szakállal, koszos egyenruhával és egyéb kellemetlen fizikai jellemzőkkel bukkant fel. Dönitz admirális egy sikeres visszatérés során amikor látta, hogy a férfiak hogyan térnek vissza küldetésből,  állítólag elismerően ezt mondta:  Tudja milyen az élet egy U-Boot fedélzetén. Akik nincsenek ott azoknak fogalmuk sincs erről. Ez valószínűleg vaskereszt nélkül is egy komoly elismerésnek számított tőle, hiszen az admirálist minden tengerész tisztelte, és elismerte.

 

 

bundesarchiv_bild_146-1976-127-06a_karl_donitz_crop.jpg

                                                                 Karl Dönitz főadmirális

                                                (1891 Német Birodalom - 1980 Aumühle NSZK)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://1939-1945.blog.hu/api/trackback/id/tr915684590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZON 2020.05.15. 10:55:22

A személyzetnek vajon semmiféle gondot sem okozott a kereskedelmi hajók civil legénységének elpusztítása ? (És ezt minden hadviselő félre vonatkozva kérdezem.)

CCnick 2020.05.15. 11:13:06

"veszélyes volt felszínre menni, és ezzel kiszolgáltatni a hajót, és a küldetést"

a valóságban persze legtöbbször a felszínen voltak, mert a dizelmotornak levegő kellett, víz alá csak akkor mentek ha nem volt más lehetőség.

CCnick 2020.05.15. 11:25:27

@ZON: A kereskedelmi civil hajó hozta az ellátmányt. Amennyivel kevesebb futott be annyival szarabb volt az ellenségnek. Vasteknőt építeni aránylag gyorsan lehet, személyzetet rá kiképezni lassan. A személyzet megkímélése ellentétes a háború céljával és saját oldalunkon harcolók és civilek életét veszélyezteti. Nem szép dolog, de logikus.

/\ngel 2020.05.15. 11:31:47

És gondolom térerő sem volt.:))

/\ngel 2020.05.15. 11:32:59

"Emelték a szója alapú bratlingpulver nevű ételt is, amelyet a Uboat legénységének adtak ki. "

Hogy hogy?

Billy Hill 2020.05.15. 11:48:17

Azért egy német airplane-en sem volt sokkal rózsásabb a helyzet... ;-)

/\ngel 2020.05.15. 11:49:52

@CCnick: Igen, több értelme van merülő hajóknak hívni őket. Leginkább csak harci helyzetben, ,illetve veszély esetén merültek.
Volt, hogy a konvoj közepén a felszínre jöttek, és a felszíni ágyúval kezdték el lőni célpontjaikat.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.05.15. 11:51:29

@ZON: Egy idő után a kereskedelmi hajók is fel voltak fegyverezve. Nem nagyon, de ahol meg lehetett erősíteni a fedélzetet, ott egy-két kisebb ágyút kaptak. Másrészt azonnal jelentették nem csak a támadás tényét, hanem azt is, ha csak láttak is egy tengeralattjárót. Harmadrészt az angoloknak voltak úgynevezett csapda hajóik. Ez úgy nézett ki, mint egy közönséges, fegyvertelen kereskedelmi hajó. A tengeralattjárók szerettek spórolni a torpedókkal, ezért ha látták, hogy a hajónak nincs fegyveres fedezete, felemelkedtek, és fedélzeti fegyverekkel süllyesztették el őket. Ezt használták ki az angolok. Amikor a tengeralattjáró felemelkedett, ők látszólag megadták magukat, mire az U-boot közelebb ment, hogy átvegye a hajópapírokat, igazolandó a "találatot". Ekkor lekapták az elrejtett fegyverekről az álcázást, és elsüllyesztették a tengeralattjárót. De minden mindegy alapon a legázolást is megpróbálhatták. Szóval nem volt olyan veszélytelen az a kereskedelmi hajó sem.

No ez jó lesz 2020.05.15. 11:54:42

Elég pongyolán megfogalmazott, megírt poszt.

A járőr az a személy, vagy személyek, akik ide-oda kószálnak, mennek, teljesítik a feladatot. Itt több helyen is hibásan használja szerző, a helyes a járőrözés, vagy járőr szolgálat lenne. pl így:
"Minden járőr, vagy küldetés eltarthatott..." helyett "Minden járőrözés, vagy küldetés eltarthatott..."

Olyan nincs, hogy "őrzés", az a kifejezés, amit a szerző keres, az őrszolgálat.

A dízel az a motor típusa, ennek a fajta üzemanyagnak (még pontosabban a tüzelőanyag, de ez itt már talán túlzás) a neve magyarul gázolaj.

"jeges hullámok folyamatosan söpörték el a tornyot" - jól is nézne ki, ha egy hullám el tudná söpörni egy hajó bármely részét - inkább elöntötték, vagy végigsöpörték.

A kapitánynak sem privát negyede volt, inkább privát körlete, vagy szállása (ez kicsit megerősít abban, hogy egy igen rossz minőségű fordítással állunk szemben, a járőr is lehet a patrol hibás használatú fordítása)

Aztán, ahogyan fentebb is említik, ezek a hajók még messze voltak napjaink tényleges tengeralattjáróitól, már ami a víz alatt eltölthető időt illeti.
Ezek inkább merülésre is alkalmas felszíni hajók voltak, jellemzően támadás, vagy védekezés során haladtak lemerülve, egyébként a felszínen, két okból is: felszíni sebességük jóval nagyobb volt, mint a víz alatti, illetve a meghajtást biztosító dízel motoroknak folyamatos levegő ellátás kell (mondjuk ez éppen megoldható, ha csak kicsivel a felszín alá merül, és egy szívó csövön - snorkel, ugye ismerős? - kapják a motorok a levegőt, egy másikon meg megy ki a kipufogó gáz). Arról nem beszélve, hogy ezek a dízel motorok hajtották azokat a generátorokat is, amik a felszín alatti haladást biztosító akkumulátorokat töltötték, tehát az idő nagy részében pont, hogy felszínen haladt a hajó, és csak támadáshoz készülve merült le.

Nagyjából ennyi, illetve nagyon sok egyéb stilisztikai hiba is van, jópár vessző hiányzik, vagy van rossz helyen.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.05.15. 11:54:50

@CCnick: Esetleg Prien könyve. Korabeli propagandaanyag ugyan, viszont a legautentikusabb forrásból.
moly.hu/konyvek/gunther-prien-tengerek-szurke-farkasa

erkölcsi hulla 2020.05.15. 11:56:09

@ZON: A személyzetnek vajon semmiféle gondot sem okozott a kereskedelmi hajók civil legénységének elpusztítása ? (És ezt minden hadviselő félre vonatkozva kérdezem.)"

Hagyjuk már ezt a fölösleges moralizálást...neked nem okoz gondot ilyen költői kérdések feltétele? Kitől vársz választ, idézzük meg a szellemüket ?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.05.15. 12:00:07

@No ez jó lesz: A következetes Uboat névhasználatról nem is beszélve. Mert vagy angol (Bár egy német búvárhajókról szóló magyar cikkben minek?), de akkor is kötőjellel írják, vagy német, és akkor U-boot.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.05.15. 12:03:51

@erkölcsi hulla: A legdurvább (és igazából ezen lehetne moralizálni), hogy mindkét hadviselő fél elsődleges feladata volt a kiképzett élőerő elpusztítása. Mert ha a "mezei bakát" lelövik, viszonylag gyorsan lehet újat kiképezni, de a képzett tengerész (vagy pilóta) nem a bokorban terem. Hiába gyárt az ipar akármennyi új hajót, ha nincs rá legénység.

CCnick 2020.05.15. 13:15:53

@fénycsepp: Mondjuk ez elmondható kb az összes haditechnikai eszközről. Pl random harckocsi személyzetének élete se maga a kacagó kéjhömpöly volt.

gabbacsi · www.ruhatisztito.blog.hu 2020.05.15. 13:21:25

Említtessék meg Lothar-Günther Buchheim neve, akinek az “A hajó” című dokumentumregényéből első kézből lehet képet nyerni arról, milyen volt az élet egy tengeralattjáró fedélzetén.

HartgeH3 2020.05.15. 13:26:57

@No ez jó lesz: Köszönettel vettem az észrevételeket, és igyekszem javítani. A pontatlanságokért, hibákért elnézést kérek mindenkitől. Lelkes rajongó vagyok a témában, és lehetőséget kaptam, hogy írjak. Úgy tudom a Uboat, és a U-Boot kifejezés is helyes.

CCnick 2020.05.15. 13:37:36

@seepheerd: Ez benne van a posztban.

HartgeH3 2020.05.15. 13:41:26

@No ez jó lesz: " illetve a meghajtást biztosító dízel motoroknak folyamatos levegő ellátás kell (mondjuk ez éppen megoldható, ha csak kicsivel a felszín alá merül, és egy szívó csövön - snorkel, ugye ismerős? " Abszolút ismerős. Én is erre gondoltam, hogy periszkóp mélységen haladhattak leginkább, ahol az akkumulátorokat tudták tölteni. A steam rendszerében elérhető (Uboat) tengeralattjárós játékban (szimulátorban), kimondottan ajánlott ebben a mélységben haladni, felmenni pedig egyenesen őrültség. Egy idős bácsi lányának (aki természetesen német tengeralattjárón szolgált) , nos az ő blogjában azt olvastam, hogy a felszínre emelkedés, gyakorlatilag kimenővel ért fel. Amikor felmehettek a teljes szabad levegőre imádták, de a legveszélyesebb dolog volt, ami csak létezhetett ezt megtenni.

seepheerd 2020.05.15. 13:46:07

@HartgeH3:
KM a Kriegsmarine rövidítése, ami létezett 1945-ig. Az S a hajót jelöli (KMS).
A németek nem használták a hajók megnevezésében a KMS-t.
Amit használtak az a Z - Zerstörer (romboló), T - torpedócsónak, TA - külföldi torpedó hajók, F - „Flottenbegleiter” (flotta kíséret), U - tengeralattjárók és néhány egyéb megkülönböztető rövidítés, amely az egyes hajóosztályokra volt jellemző.
Fentiek alapján az U-boot helyes (németül ugye) minden más helytelen.

CCnick 2020.05.15. 13:48:28

@HartgeH3: "Én is erre gondoltam, hogy periszkóp mélységen haladhattak leginkább" A légperiszkóp a háború vége felé jelent meg, konkrétan ezzel építve 2db XXI állt szolgálatba, a korábbiakra utólag kezdték el 43 után felszerelni, de nem szerették mert a radar észlelni tudta, húzta maga után a csíkot a felszínen, cserébe lassan tudtak csak haladni. Szóval amíg nem atom hajtotta a tengeralattjárókat addig azok a legtöbb időt a felszínen töltötték.

seepheerd 2020.05.15. 13:51:28

Itt senki nem olvasta Lothar Günther Buchheim könyvét, a Das Boot-ot? (Film is készült belőle, de a könyvet nem übereli)
Magyarul: "A hajó".
(Megjelent később valami picsa ferdítésében is, annak a címe "A tengeralattjáró", na az egy okádék a fordítás miatt)

seepheerd 2020.05.15. 13:52:29

@CCnick: Bocs, de nem olvastam el a posztot, a képek jók, bár mind ismerős.

várom a levelet 2020.05.15. 14:12:25

éjszaki égbolt.igaz csak könyv.

Örömhernyó 2020.05.15. 14:28:24

Igazi blogponthu-s hozzáállás kimoderálni azt, aki felhívta a posztoló figyelmét arra, hogy nem tud németül és rosszul írta az U-boot szót, Uboat-ként.

fhdgy 2020.05.15. 14:33:37

@seepheerd: Ha már ennyire, akkor U-Boot és nem U-boot

kolomparlole1114 2020.05.15. 15:21:45

@ZON: Kellett volna? Amúgy is sokszor annyira volt "civil" egy hajó, mint a Lusitania: legális katonai célpont, ártatlanokkal megpakolva a saját kormányuk által, hogy a halálukat indokként lobogtatva habzó szájjal háborúzhassanak.

hereverő heverő 2020.05.15. 15:25:17

Jó lentt volna még egy kicsit túrni a netet az U-Boot WC-k után kutatva. Ez az itteni kép ugyanis a hamburgi U-434 illemhelyét mutatja be, ami eredetileg egy orosz Tango osztályú tengeralattjáró volt, 1976-ból, és 2002-ben állították ki mint múzeumhajót. Ekkor kapta a fiktív U-434 nevet is.

newnt55 2020.05.15. 15:32:28

Tökös legények voltak. Férfiak a javából.

erkölcsi hulla 2020.05.15. 15:47:21

@Csokis: legdurvább (és igazából ezen lehetne moralizálni), hogy mindkét hadviselő fél elsődleges feladata volt a kiképzett élőerő elpusztítása.

Ezt meg szerintem végképp hagyjuk mert a Drezdai terrorbombázások és hiroshimai atombomba utáni sok százezer, millió elhamvadt ártatlan civil után a fenti állítás értelmét veszti.

erkölcsi hulla 2020.05.15. 15:49:27

@erkölcsi hulla: és az amerikai álszent mocskos mentegetőzést hogy komplett városok kiírtása azért volt jó mert sokkal több amerikai életet mentett meg, végképp hagyjuk.

CCnick 2020.05.15. 15:57:42

@erkölcsi hulla: pedig teljesen jogos, ha te Amerikai politikuskánt választhatsz, hogy instant 100ezer japán civil (és az abszolut erőfölény demonstrálása a világnak) vagy 50ezer amerikai katona fél évig elhúzódva (+ még párszázmillió$ elsülyesztett vas a tengerben) akkor nem hiszem, hogy sokáig tipródtál volna az erkölcsi dilemmával.

soarvány 2020.05.15. 16:02:40

@CCnick: A légiperiszkóp szükséges rossz volt, mert a Viscayai öbölben nyüzsögtek a szövetséges repülők, és 43-tól már az éjszaka sem nyújtott menedéket, mivel az angolok átvették a jenkik találmányát a magnetront, ami mikrohullámon dolgozott, ezáltal kisebb antenna kellett hozzá, és repülőgépre szerelhetővé vált. (Rottedam-készülék, így nevezték a németek, akik egy Rottedam felett lelőtt gépből szerelték ki még 43-ban)
A légiperiszkópnak akkora feje volt mint egy futball-labda, lényegesen kisebb volt a radar-keresztmetszete. Ráadásul a németek rájöttek, hogy ha kaucsukkal vonják be az elnyeli a radarhullámok egy részét. A probléma az volt, hogy a németek műgumija (butadién-nátrium, BuNa) nem volt jó, természetes kaucsuk kellett. Szerencséjükre nem kellett sok, úgyhogy Japánból hozatták tengeralattjárón a kaucsuktömböket.

hereverő heverő 2020.05.15. 16:18:03

@CCnick: A hangsúly itt a CIVIL és a KATONA szavakon lenne...Úgyhogy lof..t jogos. Mellesleg Japán már úgyis a vereség küszöbén állt, az atombombát bevetni teljesen felesleges volt - de ki akarták próbálni, hogy demonstráljanak Sztálinnak. Nem mellesleg Tokyo gyújtóbombás letarolása is csak azt a célt szolgálta, hogy civileket öljenek, ezzel is demoralizálva a japán lakosságot. Mindössze 100 000 civil veszett oda - 1945 márciusában. Mi ez, ha nem barbárság?

Svegacomp 2020.05.15. 16:20:05

A cikk nyelvezete és nyelvtana katasztrófális. Vesszőhibák tömkelege, rossz ragozás ( a ba és a ban keverése).
Nincs ott egy korrektor?

soarvány 2020.05.15. 16:26:28

Van a Cápák és kishalak című könyv ebben a témában, bár az kicsit tágabb mint a Bucheim-könyv
en.wikipedia.org/wiki/Sharks_and_Little_Fish

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.05.15. 16:59:42

@CCnick: Ez így van, az angolok is kivárták a háború végét, és csak akkor lett széria felszerelés a beépített teafőző a harckocsijaikban. ("Hülye angolok! Angol hülyék!" :-) )

CCnick 2020.05.15. 17:57:15

@hereverő heverő: "lenne" a szépvilágban, a valóságban meg van a "mi' meg az "ellenség"

az_igazi_trebitsch 2020.05.15. 17:59:32

@hereverő heverő: Bár nem tartozik a témához, de ha már szóba került: a japánok ugyan a vereség szélén álltak, de megadásról szó sem lehetett, a megsemmisítő vereséghez el kellett volna foglalni a szigetországot. Az pedig a korábbi tapasztalatok alapján legalább félmillió amerikai halottba került volna, ezért vetették be az atombombát. Az más kérdés, hogy ezzel két legyet ütöttek egy csapásra: erőt demonstráltak a Szovjetunió felé, és térdre kényszerítették Japánt.

az_igazi_trebitsch 2020.05.15. 18:04:36

@newnt55: Ja, férfias és tökös dolog volt védtelen kereskedelmi hajókat elsüllyeszteni, a legénységet meg legéppuskázni a vízben....

2020.05.15. 18:08:28

@hereverő heverő: Amihez a hasadóanyagot a németektől zsákmányolták, akik Japánnak küldték a megadás előtt. Amúgy azok nem mai japánok voltak, hanem birodalmi japánok és nem sokat cicóztak volna, ha eljut hozzájuk az urán és ők csinálják meg azt a bombát. Meg nem szakéval fogadták volna az amerikai csapatokat, akik kaptak ízelítőt már előtte a japán védelemből. De a japánok is megköszönhetik, mert nem így nézne ki Tokyo, ha az oroszok is beszálltak volna. Lehet, hogy úgy néznének ki, mint Korea, csak nem széltében, hanem hosszában.

apro_marosan_petergabor 2020.05.15. 18:30:56

Aki szeretne egy ilyen tengeralattjárót látni, menjen el (najd ha lehet) a müncheni Deutsches Museumba, és láthat egy komplett tengeralattjárót kettévágva, hosszmetszetbe.
Hát hely az nincs...
De szerintem minden ilyen dolog elhanyagolható a végeredményhez képest, ami arról szólt , hogy a tengeralattjárók 90%-a a háború során megsemmisült.
Hát ennyi esélyük volt a túlélésre, a legkevesebb, az összes katona közül.

soarvány 2020.05.15. 20:54:48

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:
Azért adták meg magukat, nem az atombomba miatt. Örültek hogy megkapták a lehetőséget, hogy csak az amcsiknak kapitulálhatnak.

/\ngel 2020.05.15. 20:59:00

@hereverő heverő: A Japán főszigeteknél jóval kisebb szigetek megszállása tízezernyi amerikai katona életébe került, nem is beszélhetünk a főszigeteken sűrűn élő lakosság áldozatairól,illetve arról, hogy egy hagyományos megszálló művelet esetén szinte biztos, hogy a szigetország egy része sztálinista iga alá kerül, mint a németeknél.

senkiember 2020.05.15. 22:26:14

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Ha abból a szituációból indulok ki hogy például a fiam akkor éppen a hadseregben harcol és a hátralévő időben már csak egyetlen ember esik el aki pont a gyerekem, akkor nagyon is indokolt volt az az atombomba, sőt ebben a szituációban még plusz hármat utána nyomtam volna a biztonság kedvéért és még 500 tonna sót hogy ki ne nőjön a fű 50 évig.

gigabursch 2020.05.15. 22:26:24

@ZON:
Pont annyira mint Drezda, Hamburg, Budapest terrorbombázása, vagy épp a polgári nők tömeges megerőszakolása,vagy épp az atombomba kihajítása.

ZON 2020.05.15. 22:45:24

@gigabursch: ja, meg a megtámadott Sztálingrád közel 40.000.- civil áldozata.
"maradtatok volna otthon a seggeteken..."- ezt üzeni Hrabal a náci férgeknek.

/\ngel 2020.05.15. 22:50:49

@ZON: A Zimbardo kísérletekről hallottál? Elenyészően kevés ember van, akit-megfelelő indokokkal-ne lehetne rávenni ilyesmire.

ember100 2020.05.15. 22:53:32

@erkölcsi hulla:
Helló !

Azért az egy fontos esemény hogy nem a világ támadta meg Németországot.
Meg nem is Amerika Japánt .
Innentől kezdve nincs sok mindenről beszélni !

ZON 2020.05.15. 22:57:52

@/\ngel: igen, hallottam. Gondolom, te is hallottál a manipulált mivoltáról. Keress rá.

ZON 2020.05.15. 23:08:13

@CCnick: Főleg Pearl Harbor kellemes emlékét gondozva.

Phil Necro 2020.05.15. 23:28:14

@No ez jó lesz:

Viz alatt nem lehetett menni ezzel sem.
A kettes metro viszont kepes ra!

erkölcsi hulla 2020.05.15. 23:42:33

@CCnick: Amerikai politikuskánt választhatsz, hogy instant 100ezer japán civil (és az abszolut erőfölény demonstrálása a világnak"

Pontosan. Nehogy majd a magyarokkal, neadjisten a családoddal legyen ez a helyzet, mi? Ha már moralizàlás.

erkölcsi hulla 2020.05.15. 23:46:46

@ember100: Innentől kezdve nincs sok mindenről beszélni

De nem ám! Potyogjanak az atombombák, hulljon a civil fèrgese!

erkölcsi hulla 2020.05.15. 23:48:07

@/\ngel: zimbardo egy kibaszott vicc. Mèg a "szakmajaban" is meg van kérdőjelezve a "kiserlete" valosagtartalma

Gyurbán Vikrenc 2020.05.15. 23:49:47

@CCnick: de nem lett volna megszállás, mert japán már amúgy is a béketárgyalások felé tapogatózott, a bombák előtt. Simán sztálinnak volt erődemonstráció, az a párszázezer japán ember meg mi az amerikaiaknak... semmiség az az után tevékenységüket elnézve...

ember100 2020.05.15. 23:53:39

@erkölcsi hulla:
Helló !

Azért olvass utána egy kicsit a Nankingi mészárlásról .
Remélem akkor egy kicsit átértékeled a dolgot.
Nanking 200-300.000 halott .
Hirosima , Nagaszaki 150-200.000 ember .
Még az sem másodlagos hogy a japcsik erőszakoskodtak élve eltemettek lefejeztek kegyetlenkedtek ...
Addig az atombomba 1 pillanat alatt végzett.

ember100 2020.05.15. 23:57:59

@erkölcsi hulla:
Helló !

Ember ha bemész egy kocsmába pofán versz valakit akkor NE csodálkozz hogy visszaütnek .
Nem kell erölködni és akkor nem esik bántódásod.
Nankig japcsik .
Olvass utána.

Der Piefke 2020.05.16. 07:34:34

@apro_marosan_petergabor: A Deutsches Museumban látható tengeralattjáró, az U1-es a német császári haditengerészet 1906-ban vízre bocsátott kísérleti járműve volt, amelyet hamarosan ki is vontak a szolgálatból. ha abból akarsz következtetni egy 1940-es évek eleji tengeralattjáróra, az kb. olyan, mintha Benz első autójából akarnád megismerni a '30-as évek Mercedes és Auto Union-versenyautóit.

Van Németországban eredeti II. vh-korabeli tengeralattjáró is, amely megnézhető: Kielben az U-995-ös: www.tripadvisor.co.hu/Attraction_Review-g187412-d1048456-Reviews-U_Boot_U_995-Kiel_Schleswig_Holstein.html

Vannak továbbá a II. v. utáni tengeralattjárók is kiállítva: Hamburgban az U-434-es (www.u-434.de/u-bootmuseum.html ) és Wilhelmshavenben, a Deutsches Marinemuseumban az U-10-es (www.marinemuseum.de/ausstellungen/freigelande/u-10/ ), így jól nyomon lehet követni a technikai fejlődést - és bizony, a fedélzeti életkörülmények, elsősorban a helykínálat "nem sokat változását" is. Még 2005-ben volt szerencsém megtekinteni az U-31-es (212-es orszályú, diesel- és üzemanyagcellás meghajtású) tengeralattjárót, első kapitája, Frank Thiede korvettkapitány jóvoltából az eckenfördei bázison, nem sokkal a hivatalos szolgálatba állítását megelőzően - hát, az sem az a kimondott táncterem...:-)

CCnick 2020.05.16. 08:39:38

@erkölcsi hulla: Nézd a másik oldalról, Te meg a fiad lesz az a katona aki azért hal meg hősi csatában mert az emberbarát főnököd nem irt ki százezer ellenséges civilt egy gombnyomással. Örülsz?

CCnick 2020.05.16. 08:42:32

@Gyurbán Vikrenc: volna ... tapogatózott

meg a sok Utólakogos Kapitány...

/\ngel 2020.05.16. 09:29:06

@Der Piefke:@ZON: Nem a börtönkísérletre gondoltam..

newnt55 2020.05.16. 10:57:41

@az_igazi_trebitsch: Háború volt.
Drezda, Pearl Harbor, Nagasaki, Hiroshima és a szovjetek gaztettei éppolyan ocsmány dolog volt, mint minden háború.

soarvány 2020.05.16. 17:23:56

@newnt55: Aki felrúgja a darázsfészket összeszurkálják a darazsak.

soarvány 2020.05.16. 17:25:48

@CCnick: A japcsik a ruszkik miatt adták meg magukat, az atombombát észre se vették. Két közepes város pusztulása fel se tűnt a bombázókampány közepette.

soarvány 2020.05.16. 17:26:46

@Der Piefke: próbálják utólag elmaszatolni.

.., 2020.05.16. 18:29:02

London, Coventry, vagy Rotterdam terrorbombázása is előbb volt, mint Drezdáé...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.05.16. 20:22:24

@soarvány: persze, gyakran láttak gombafelhőt, egészen hozzászoktak, hogy 1 bomba 1 város.

soarvány 2020.05.16. 20:54:55

@eßemfaßom meg áll: A romokhoz és a hullákhoz szoktak hozzá.

/\ngel 2020.05.17. 00:29:44

@soarvány: Nem tudhatták, hogy hány ilyen bomba van még, plusz valszeg észrevették az utóhatásokat is. Valszeg a japó elit elgondolgokott azon, hogyhát mi van, ha a következő bomba Tokióra hullik.

soarvány 2020.05.17. 02:15:06

A japánoknak teljesen mindegy volt, hogy atomot kapnak Tokióra vagy megint néhány ezer tonna gyújtóbombát, a végeredmény ugyanaz. A császárnak mellesleg volt óvóhelykomplexuma a hegyekben. Arról nem is beszélve, hogy invázióra és teljes pusztulásra készültek, akkor most ki érdekel két darázscsípés.
A japán vezetést elsősorban az izgatta, hogy nehogy az oroszok megvessék a lábukat a "mainland"-n. A japcsi nagyherceg azzal jött a haditanácsba, hogy fennáll a veszély hogy Hokkaidót megszállják az oroszok.
Ha a szövetségesek megszállási zónákra osztják a legyőzött Japánt, mint a németek esetében, akkor a szovjetek megszervezik a kommunista pártot, és a japán császári dinasztia úgy jár, mint az orosz cári család, persze csak ha az amcsik nem végzik ki előtte a császárt háborús bűnök miatt (Kína, szövetséges hadifoglyokkal szembeni atrocitások stb) Úgy hogy big deal volt hogy megadhatták magukat az amcsiknak, és meghagyták a császárt.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.05.17. 07:56:48

@soarvány: azokhoz igen, nem is a romok meg a hullák miatt tették fel a kezüket, hanem amiatt hogy mennyi meló volt az amcsiknak az ujabb adag hullát és romhalmazt előállítani. Nagyon nem mindegy, a "hogyan" és nem irta meg a vasárnapi hírek hogy "egyébként nincs több ilyen bombánk a raktárban szóval nyugi"

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.05.17. 08:14:50

Egyébként meg ezen elég értelmetlen itt rángatózni, komoly történészek nem tudnak közös megegyezésre jutni a kérdésben évtizedek óta, szóval garantáltan nem egy blogban fogja pár nick megtalálni az ultimate igazságot

/\ngel 2020.05.17. 09:55:04

@soarvány: Hát azért nem. Egy hagyományos támadás esetén rengeteg bombázó jön, és egy normál bunkerben túl lehet élni, plusz nincs utána sugárbetegség a túlélők között. A japókra vélhetően mély hatást gyakoroltak a hirosimai bank pincéjében megrongálódott széfek.

hereverő heverő 2020.05.18. 08:49:03

@ember100: Bár marhára felesleges beírnom, de megteszem az itt Nankinggal és Pearl Harborral, meg azzal takarózó okosoknak, hogy "de nem ők kezdték, hanem a japánok meg a németek"
Nos, ha egy hadsereg kiirt 2-300 ezer CIVILT, akkor neked is ki kell irtani ugyanannyit? Ha valaki barbár állat, akkor neked is barbár állatnak kell lenned, és ártatlan embereket (asszonyokat gyerekeket, akik nem tudnak védekezni) kell irtanod? Nem mellesleg a nankingi mészárlásnak nem amerikaiak estek áldozatul.
De ha már ilyen mélyre süllyedtünk, akkor hasonlítsuk össze a holokausztot (6 millió ártatlan zsidó halála) és az amerikai őslakosok kiirtását (kb. 30 millió indián halála és gettókba kényszerítése).
Nos?

hereverő heverő 2020.05.18. 09:33:54

@/\ngel: Szerintem a 'japókhoz' is eljutott a Tall Boy bomba híre plusz Barnes Wallis munkássága illetve a Chastise hadművelet eredménylistája. Ennyit a pincékről.

/\ngel 2020.05.18. 14:24:45

@hereverő heverő: A Tallboy bomba alapvetően egy földrengésgerjesztő bomba, amely azért nem rongál meg széfeket egy megerősített pincében, esetleg telitalálat esetén, amit azért ki kell fogni. A hirosimai atombomba viszont néhány száz méter magasan felrobbanva rongált meg széfeket egy bank vasbeton páncéltermében.
Valamint a Tallboy után nincsnse sugárbetegek,

hereverő heverő 2020.05.18. 17:16:27

@/\ngel: ... és a japánok addigra teljesen tisztában voltak a sugárbetegséggel és következményeivel ugye? Vezess még Mester!

CCnick 2020.05.18. 18:46:42

@hereverő heverő: a japánok teljesen hülyék voltak, azt se tudták mi az az atom.

/\ngel 2020.05.18. 19:05:28

@hereverő heverő: Hát azt látták, hogy rengeteg furcsa tünetekkel bíró túlélő van a kórházakban.

/\ngel 2020.05.18. 19:09:05

@CCnick: Volt japán atomprogram is, bár eléggé kezdeti stádiumban. Mindenesetre a maghasadással és a láncreakcióval tisztában voltak.

CCnick 2020.05.18. 20:40:35

@/\ngel: erre próbáltam a magam szerény eszközeivel utalni a kollegának.

hereverő heverő 2020.05.19. 09:45:28

@CCnick: és @/\ngel: Nem, nem voltak tisztában. Ugyanis az amerikai atombomba japán munkások, parasztok, ovónők, banktisztviselők és általában civilek fejére esett, akiknek aztán tényleg halványlila fogalmuk nem volt róla, hogy mi az a maghasadás (talán csak a fizikatanároknak), de hogy volt japán atomprogram, arról meg pláne semmi tudomásuk nem volt. Még amerikában sem voltak tisztában a hatásokkal, leszámítva persze a Manhattan-terv tudósait. A tények makacs dolgok: az atomtudomány alig 20 évre tekinthetett vissza, és az atombomba elvét Szilárd Leo csak 1934-ben szabadalmaztatta. Akkoriban nem volt Google, hogy bárki utánanézzen, mi is az a neutron. És itt kell visszakanyarodnunk a vitához: barbárság volt-e ledobni a bombát civilekre? Igen.
Mert az elpusztított és túlélő emberek semmiféle hatást nem gyakoroltak a háború végkimenetelére. Az USA egyszerűen demonstrálni akart - mind az oroszok felé, mind a saját otthoni közvéleményt felé: megbosszultuk Pearl Harbort!
No és ezzel sayonara, a továbbiakat kénytelenek lesztek egymás között megvitatni

/\ngel 2020.05.19. 15:09:47

@hereverő heverő: Én a japán vezetésről beszéltem. Ők valszeg megkérdezték a tudósaikat, hogy milyen fegyver lehet az, amely felfér egyetlen bombázóra és elpusztít egy várost, és mire utalhatnak azok a furcsa tünetek a túlélők körében?

/\ngel 2020.05.19. 19:41:10

@hereverő heverő: " és az atombomba elvét Szilárd Leo csak 1934-ben szabadalmaztatta. Akkoriban nem volt Google, hogy bárki utánanézzen, mi is az a neutron. "

Hát google valóban nem volt, de tudományos folyóiratok, konferenciák igen.

CCnick 2020.05.19. 20:21:53

@hereverő heverő:"civilek fejére esett, akiknek aztán tényleg halványlila fogalmuk nem volt róla"

Lehettek volna sugárbiológusok meg részcskefizikusok is ha a fejükre esett.

" A tények makacs dolgok: az atomtudomány alig 20 évre tekinthetett vissza, és az atombomba elvét Szilárd Leo csak 1934-ben szabadalmaztatta. Akkoriban nem volt Google, hogy bárki utánanézzen, mi is az a neutron"

A tények makacs dolgok: japán is akart atombombát építeni, nagyon jól tudta a vezetés mi történt hirosimában és nagaszakiban.

/\ngel 2020.05.20. 12:30:05

@CCnick: Igen, valszeg tisztában voltak vele, de még ha nem így lett volna, a fegyver brutális, pillanatszerű pusztítása és a túlélők furcsa tünetei akkor is feltűntek volna nekik.
süti beállítások módosítása